Hoe krijg ik meer klanten, omzet en winst als bedrijf? | Trucs en Tips
arrow_drop_up arrow_drop_down

Omzet genereren: hoe krijg ik meer klanten en omzet?

Vaak zie je dat ondernemers starten omdat zij een goed idee hebben. Of omdat zij denken bepaalde zaken beter te kunnen dan andere bedrijven. Het begin is vaak veel belovend, men is erg enthousiast en gedreven om er een groot succes van te maken. Na verloop van tijd zie je dat hier vaak de klad in komt. Het enthousiasme ebt weg in dagelijkse bezigheid waardoor de omzetten en het aantal nieuwe klanten stagneert.

Verkoop aan bestaande klanten

Zodra mensen geld willen verdienen, wordt er gelijk aan een snelle uitbreiding van de klantenkring gedacht. Toch is verkoop aan bestaande klanten een stuk makkelijker. Heb jij meerdere diensten of producten, maar nemen je klanten in jouw ogen nog niet maximaal af? Dan is het slim om die bedrijven eens te benaderen. Groot voordeel hiervan is dat men al bekend is met hetgeen wat jij aanbiedt.

Verder zou je klanten kunnen benaderen waarbij het contact tussen jullie verwaterd is. Stel de vraag waarom dit zo is. En wie weet bouw je een nieuwe en succesvolle samenwerking op. Het aanboren van je netwerk is altijd een goed idee, zodra je netwerk weet waar jij druk mee bent, kan er ook over gepraat worden.

Zorg dat bestaande klanten niet weglopen

In mijn ogen is dit één van de allerbelangrijkste punten: zorg ervoor dat je klanten niet weglopen. Vaak zie je dat bedrijven druk bezig zijn met het werven van nieuwe klanten. Een goede ontwikkeling, zeker als dat lukt. Maar het is zonde als er tegelijkertijd één wegloopt. Het investeren in bestaande klanten kost veel minder tijd en is dus 10x zo effectief. Uiteraard zijn nieuwe aanwinsten belangrijk, maar vergeet je huidige klanten niet te belonen.

klant behouden

Terugkerende inkomsten

Veel succesvolle ondernemingen zorgen voor herhalingsverkopen. Als we vroeger een leuke film wilden kijken, kozen we voor de videotheek. De videotheek verdiende aan zijn klanten, zodra het de klanten uitkwam. Netflix is in principe een online videotheek. Echter, verdienen zij elke maand aan hun klanten. Zij stellen al hun series, films en documentaires ten alle tijde beschikbaar aan leden.

Is jouw onderneming klaar voor herhalingsaankopen? Herhalingsaankopen zijn simpel gezegd aankopen die periodiek herhaald worden. Het levert je als ondernemer minder stress op aangezien er op regelmatige basis geld op je rekening binnenstroomt.

Out of the box denken

Bedrijfsblindheid komt na verloop van tijd overal voor. Neem als ondernemer eens de tijd om uit je organisatie te stappen. Aanschouw (evt. met mensen uit je netwerk) je bedrijf van bovenaf en schrijf alle kansen op die je voor je ziet. Kies een paar kansen waar je het meest enthousiast van wordt. Verval niet in ja-maar, of dit past niet in deze branche – maar maak een gericht stappenplan.

anders denken

Je netwerk vergroten

Ieder mens heeft een netwerk. Sterker: ieder mens heeft een groot netwerk. Neem contact op met mensen binnen jouw netwerk. Er hoeft niet eens wat concreets uit voort te komen. Belangrijk is dat mensen weten wat jij zoekt, of wat je doet. Zodra mensen dit niet weten, kan er ook niet over gepraat worden. Durf ook gerust de vraag te stellen: ‘Heb jij nog mensen in je netwerk die ik eens zou mogen benaderen?’ Vaak is het antwoord hier ja op: het voordeel is dat je als lauw contact binnenkomt (in plaats van koud)

Liever goed gejat, dan slecht bedacht

Wauw. Een cliché van de bovenste plank. Een oneliner die veelvoudig genoemd wordt. Dat is niet voor niks, waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Maak gebruik van je omgeving. Pas dit dusdanig aan zodat het bij jou past, en voilà.

omzet genereren

Omzet halen uit online marketing

De laatste maar zeker niet de minste. Benut de grootheid en kracht van de online markt. Er zijn dagelijks miljarden mensen online met een probleem, behoefte of wens. Deze worden nu niet ingevuld, of het wordt opgepakt door collega-bedrijven.

Er liggen heel veel kansen online. Voor elk bedrijf, maakt niet uit in welke branche.

Maak hier gebruik van, door gerichte keuzes te maken. Gerichte keuzes kun je maken door een online-marketingplan op stellen. Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, dat kan op één A4 aan de hand van een aantal vragen.

Wil jij graag gevonden worden in Google? Of je een strategisch marketingplan integreren in je bedrijf? Maar heb je hier geen tijd voor, of weet je hier niet genoeg vanaf? GerichtR kan je helpen.