onderwerp blog bepalen

Onderwerp voor blog of artikel bepalen

Wil je graag meer bezoekers naar je website trekken? Met als doelstelling meer omzet en meer aanvragen? Dan is het belangrijk om een goede website te hebben vol waardevolle content. In dit artikel schrijven we over het bepalen van een onderwerp voor een artikel of blog.

Een goede website

Je kunt nog zulke goede bedoelingen hebben maar één van de belangrijkste dingen voor vindbaarheid is een goede website. En met een goede website bedoel ik geen website met de mooiste graphics en allerlei toeters en bellen. Dat is niet per se verkeerd, maar zodra je aanvragen en omzet uit je website wil genereren is de gedachte wel verkeerd. Met name omdat het accent juist moet liggen op de techniek van de site. Zodra de site technisch niet goed in elkaar zit zal je website strategie als een kaartenhuis in elkaar vallen.

Dus ben jij van plan om op korte termijn een website te laten bouwen? Focus je dan op de dingen die van belang zijn.

Gratis e-book:
zo vind je echt goede zoekwoorden

De juiste zoekwoorden zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? In dit e-book verklappen we het geheim van een goede zoekwoordenanalyse.

  • Ontdek waarom de goede zoekwoorden van groot belang zijn voor de vindbaarheid van je site.
  • Ontdek de strategie die 9 van de 10 ondernemers vergeten (en die jij nu wel toe kunt passen)
  • Voorkom dat je kansen laat liggen met de tips uit de gratis e-book (gebaseerd op praktijkervaring)

Leesbaar

Eén van de belangrijkste dingen is dat je website leesbaar is op elk apparaat. Dat klinkt misschien logisch maar nog lang niet elke website is ‘responsive’. Zodra je website responsive is, is deze goed leesbaar op mobiel, tablet en desktop.

Snelheid

Google heeft maar één doel namelijk de gebruiker helpen en geven wat hij of zij zoekt. Geen enkele Google gebruiker zit te wachten op een lange laadtijd van een pagina. Daarom vindt Google de snelheid van websites ontzettend belangrijk. Ze geven om die reden snelle websites ook een voorsprong ten opzichte van langzame websites.

Veilig

Heel simpel. Herken je het groene slotje links van je URL? Dat betekent dat je website een SSL-certificaat heeft. Een SSL-certificaat is een beveiliging van je website. Aangezien Google zijn gebruiker veilig wil laten surfen krijgen websites met een SSL-certificaat voorkeur boven websites zonder SSL-certificaat.

Onbeperkte pagina’s

Ik hoor soms de vreemdste verhalen. Laatst vertelde een ondernemer mij dat hij een website had afgenomen waarbij hij maximaal 50 pagina’s online kan zetten. Mocht hij er meer willen dan moest er bijbetaald worden. Mocht je ook zo’n voorstel krijgen zou ik deze direct afwijzen. Dit omdat je waardevolle content en blogs wil schrijven en maken. Daar heb je pagina’s voor nodig. De insteek moet zijn, hoe meer content (van kwaliteit) hoe beter. Als je met die insteek begint dan wil je toch niet beperkt worden?

Onafhankelijk advies

Wat je vaak ziet is dat ondernemers die met een websitebouwer om de tafel zitten door de bomen het bos niet meer zien. De mooiste termen vliegen om de oren en je weet simpelweg niet meer wat goed of slecht is. Mocht je geen gevoel of affiniteit hebben met websites dan wil ik je aanraden om onafhankelijk advies in te winnen.

Hierdoor voorkom je dat je verkeerde keuzes maakt. Het bespaart je een hoop geld en tijd. En daarbij geeft het je een rustig gevoel.

Het oog wil ook wat …

We maken ons bij website bouw vaak te druk om het uiterlijk. Dus de button moet naar links, het plaatje mag wat naar rechts. En die header kan echt niet meer, dat moet een bewegende header zijn. We zijn alleen maar bezig met fancy zaken die van ondergeschikt belang zijn. Het is namelijk veel interessanter en nuttiger om je te focussen op de technieken en de mogelijkheden van de website.

Uiteraard wil je een mooie website. Maar wat er nu gebeurd is dat je een hele mooie winkel aan de Kalverstraat hebt met de deuren dicht. Dat wil zeggen, je kan wel de mooiste winkel van het land hebben maar zodra er geen klanten komen heb je er niets aan. Dat werkt met een website net zo. Je kunt de prachtigste website hebben met allerlei prachtige toeters en bellen, maar als jij de enige bezoeker bent schiet je er vrij weinig mee op.

Door ontwikkelen. Waar stopt dit?

Okay, de website is klaar. Veel ondernemers knallen nog een berichtje op LinkedIN met de tekst dat het vandaag een mooie dag is omdat hun nieuwe website online is. En vervolgens gebeurt er helemaal niks.

Zodra je aanvragen en omzet uit je website wilt is dit niet wat je moet doen. Want nu je website online is begint het namelijk pas. Vanaf nu is het zaak om blogs te schrijven en andere waardevolle content te maken.

Vormen van content

Er zijn verschillende vormen van content. We nemen ze in het kort met je door.

Tekst

Een belangrijke vorm van content is tekst. Ik hoor je bijna denken: “Ja maar, mensen lezen toch niet? Grote lappen tekst heeft echt geen nut meer.”

In dat geval, prima. Maar hoe vaak Google jij als je iets wil weten? En lees je die pagina dan door of doe je dat niet?

Zodra ik zoek op hovenier villa tuin aanleggen dan zoek ik naar een hovenier die een villa tuin kan aanleggen. Op dat moment wil ik meer weten en lees ik de pagina door. Dit doe ik omdat ik zoveel mogelijk informatie wil inwinnen voordat ik contact opneem.

Heel belangrijk is dat de tekst die je schrijft van toegevoegde waarde is. Dus je moet niet content schrijven voor Google. Je moet content schrijven voor de bezoeker! Dan creëer je waarde en vertrouwen.

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn ook een vorm van content. Het is altijd goed om deze toe te voegen aan je geschreven blogs en artikelen. Je kunt afbeeldingen gebruiken om de pagina mooier te maken. Of om in te spelen op gevoel. Maar je kunt afbeeldingen ook gebruiken om iets te verduidelijken.

Een voorbeeld:

Zodra ik op hovenier villa tuin aanleggen zoek en desbetreffende hovenier heeft een kop geschreven over het aanleggen van een zwembad. Dan kun je een paar voorbeelden laten zien van een villa tuin met een zwembad. Op deze manier maak je de pagina mooier, speel je in op gevoel en geef je de bezoeker de mogelijkheid om sneller door het artikel te scannen.

Zodra je jouw tekst wilt verduidelijken kun je iets uitlichten of in een afbeelding iets uiteenzetten.

Ik geef een voorbeeld, en we houden de tuin maar even aan. Stel je vergelijkt een tuin op het zuiden met een tuin op het noorden. Dan kom je tot de conclusie dat een tuin op het noorden meer schaduw en op andere momenten van de dag schaduw heeft dan een tuin op het zuiden. Je zou dit kunnen verduidelijken met een afbeelding waarop dit weergegeven staat.

Video

Een andere vorm van content is video. Steeds meer mensen kijken video. Daarom is het goed om hier gebruik van te maken. Voordeel van video is dat je veel in korte tijd duidelijk kunt maken. Daarbij geeft het je veel meer mogelijkheden om je artikel waarde te geven.

Onderwerp bepalen?

Goed je hebt een website die voldoet. En je weet inmiddels dat content van cruciaal belang is. Je hebt tijd in je agenda vrijgehouden om content te schrijven! Alleen wat nu? Waar ga jij over schrijven. Nu kunnen we er allerlei interessante termen en zoekwoorden onderzoeken op loslaten maar in de praktijk blijkt dat het zinvoller is om in de gedachte van de klant te duiken. Vraag is alleen, hoe doe je dat? Ik zou je willen aanraden om hier de POP-formule voor te gebruiken.

Probleem

De problemen van jouw potentiële klant maken dat jij je product kan wegzetten. Dat klinkt misschien raar maar dat is wel hoe in het in de praktijk werkt.

Wat je nu vaak ziet is dat bedrijven schrijven over wat ze aanbieden. Dus een hoveniersbedrijf schrijft over drainage en over hypermoderne beregeningssystemen.

Alleen het nadeel is dat slechts een deel van de bezoekers zo zoekt. Niet iedereen weet namelijk wat drainage is. Dus wat er gebeurd is dat mensen hun probleem letterlijk in Google intikken. In dit geval zou dat kunnen zijn: ‘water blijft in de tuin staan.’

Goed om te weten is dat mensen helemaal niet geïnteresseerd zijn in jouw product. Ze zijn geïnteresseerd in wat het product doet en wat het product voor hen oplost.

Oplossing

Zoals gezegd tikken mensen dus vaak hun probleem in op Google met de hoop dat ze geholpen kunnen worden. Wat ook gebeurd is dat mensen de oplossing intikken. De zoekterm is dan gericht op wat ze willen zien.

Om het voorbeeld van drainage aan te houden wordt er dan gezocht op: afwatering in de tuin of hoe zorg ik dat water wegloopt uit de tuin.

Product en dienstverlening

Als laatste is het natuurlijk mogelijk dat mensen bekend zijn met de producten of diensten die jij aanbiedt. Belangrijk is om deze aan te vullen met termen die veel gebruikt worden. In het geval van drainage en een hovenier zou dat kunnen zijn:

  • Tuinaanleg Drenthe
  • Afwatering aanleggen Friesland
  • Hoveniersbedrijf provincie Groningen

Dat zijn hele concrete zoektermen waarbij de bezoeker al warm is om contact met je op te nemen. Want waarom zou je op Hoveniersbedrijf provincie Groningen zoeken als je benieuwd bent naar laminaat van de Karwei ????

Zodra mensen er bijna uit zijn om een product of dienst bij je af te nemen gaan ze in veel gevallen nog opzoek naar antwoorden. In het geval van drainage zou dat kunnen zijn:

  • Wat kost drainage aanleg?
  • Wat betekent drainage voor mijn tuin?
  • Waar wordt het water van drainage opgeslagen?

Zodra je goede artikelen met inhoudelijke antwoorden op je website hebt wek je veel vertrouwen op bij de bezoeker en is de stap om het contactformulier in te vullen niet zo groot meer.

Om het concreet te maken

Om een onderwerp voor je artikel te bepalen is het dus belangrijk om heel basic naar je producten en dienstverleningen te kijken. In de praktijk blijkt dit alleen moeilijker dan het lijkt. Dit komt omdat jij de vakman bent en een drainagesysteem echt niet anders kan zien dan als een drainagesysteem.

Toch is het belangrijk om hier wel over na te denken. Mijn tip is om externe mensen die niet in deze branche zitten hiervoor te vragen.  Vraag bijvoorbeeld eens vrienden of familie hoe zij zoeken als het water in de tuin blijft staan. Of laat eens een foto van drainage zien en vraag ze eens wat het is en hoe zij het noemen.

We horen wel eens van klanten en opdrachtgevers dat ze zeggen, ja hallo! Maar dit is toch niet professioneel? Wij zijn vakmannen en noemen een drainagesysteem geen goot in de tuin. De vraag die ik vervolgens stel is, wat is het probleem? Leg in het artikel gewoon uit dat een afgoot in de tuin in vakjargon drainage wordt genoemd. Hierdoor maak je mensen bekend met jouw product en kennis. Dat is alleen maar positief. De afstand tussen jou en je klant wordt hierdoor kleiner waardoor de kans op zaken doen groter is geworden.

Het achterhalen hoe je klanten zoeken is makkelijker dan je denkt. Mocht je niemand in je directe omgeving hebben dan zou je alle vragen die jouw potentiële klanten stellen kunnen noteren. Dus krijg jij een vraag via de mail of per telefoon noteer deze dan direct. Want nu stellen ze hem rechtstreeks aan jou, maar de volgende zoekt het antwoord op deze vraag via het internet.

Ja maar dit kost toch veel tijd?

Ja, dit kost tijd en geld. Maar in de toekomst levert het meer tijd en geld op.

Dit is heel simpel uit te leggen. Op het moment dat je een honderdtal goed geschreven artikelen hebt is de vindbaarheid van je website vergroot. Hierdoor genereer je meer bezoekers en komen klanten naar jou toe in plaats van dat jij de leaseauto moet aantrappen opzoek naar nieuwe klanten.

Ja maar. Een zin waar ik ontzettend vaak mee te maken heb.

En ik raad je aan om dit om te zetten in kansen. Want wat ik zie is dat heel veel afhaken omdat ze het niet overzien, omdat ze het geen leuk werk vinden of omdat ze liever niet willen investeren.

Dat betekent dus dat jouw concurrent misschien nog in de ja maar fase zit en dat jij in de fase zit waarbij je volop het gaspedaal indrukt. Ik zeg wel eens: hoe harder je rent, hoe eerder je er bent. En dat is uiteindelijk hoe het werkt. Ben jij de ondernemer die kansen ziet en vol gas vooruit gaat of druk je op de rem en wordt je ingehaald door anderen?

Samenwerken?

Wil je jouw marketingstrategie een boost geven en voorkomen dat je kostbare tijd en geld verspilt aan de verkeerde dingen? Ik ben Gert Jan Stevens en kan je helpen!

Ik ben niet de verkoper die je probeert vast te pinnen op een SEO-abonnement of je een social media-pakket willen aansmeren. Nee, ik ben hier om je echt te helpen. Ik wil met je meekijken, adviseren en samen met jou de beste aanpak bepalen.

“Van verwarring naar controle. Krijg grip op jouw online-activiteiten”

Geen gedoe, geen onnodige investeringen. Ik zorg ervoor dat jij grip krijgt op je marketing. Samen halen we de bezem door je huidige kanalen en vinden we de perfecte match voor jouw bedrijf. Ik ben hier om je te begeleiden, zodat je met vertrouwen jouw marketingstrategie kunt vormgeven.

Met mijn praktische aanpak voorkom je een hoop ellende en frustratie. Je bespaart tijd, krijgt een duidelijk beeld van jouw strategie en voelt de waarde van elke investering die je doet.

Ben je klaar om jouw marketing naar nieuwe hoogten te brengen? Aarzel niet langer en neem vandaag nog contact met me op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw marketingissues als sneeuw voor de zon verdwijnen en je vol vertrouwen kunt bouwen aan jouw succes!

Vergelijkbare berichten