GerichtR aan de slag met je marketing
Veel ondernemers zijn een bedrijf gestart omdat ze een goed idee hebben. Of omdat ze denken dat ze iets aan de markt kunnen toevoegen. Al hun kennis, passie en tijd wordt in de onderneming gestoken.
Groei van de onderneming, innovaties, ontwikkelingen in de markt en visie van de ondernemer zorgt ervoor dat er dagelijks bijgestuurd moet worden. Naast een mooie uitdaging en veel kansen kan dit ook tot problemen leiden.
Het kan zijn dat de rol van de ondernemer verandert, of dat er niet voldoende kennis in het bedrijf aanwezig is. Vaak wordt het intern opgelost. Dat wil zeggen, het bedrijf beweegt mee met de ontwikkelingen. Dat klinkt heel erg logisch, alleen in de praktijk werkt het vaak anders.
"Als voorbeeld noem ik een ondernemer die een installatiebedrijf is gestart. Zijn kennis en specialisme kan hij het beste kwijt op de werkvloer. Na verloop van tijd groeide het bedrijf uit zijn voegen. De ondernemer nam plaats achter het bureau, voor het binnenhalen van opdrachten en het afwerken van administratie.
Na enige tijd begon dit de ondernemer dwars te zitten. Hij voelde zich niet op zijn gemak achter het bureau, daarnaast kreeg hij van klanten te horen dat de kwaliteit die hij leverde langzaamaan minder werd."
Dit is slechts één voorbeeld. Hier zijn er veel meer van... Vaak zie je dat door ontwikkelingen (zoals bijvoorbeeld groei) ondernemers steeds verder van hun kracht komen te staan.