Online marketing: hoe maak ik er een succes van?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Online marketing: hoe maak ik er een succes van?

Gericht met online marketing aan de slag; veel bedrijven laten het links liggen. Een gemiste kans, want online marketing levert veel meer op dan vaak wordt gedacht. Het is belangrijk dat je uitingen in de stijl van het bedrijf of de onderneming passen, hierdoor trek je klanten naar je toe die passen bij je organisatie.

Online marketing is veel meer dan alleen een simpel Facebookberichtje plaatsen. Toch zie je dit veel gebeuren. Er wordt bij de vleet met hagel geschoten, maar het raakt over het algemeen niet de doelgroep die interesse heeft in jouw onderneming.

Online marketing is ook méér dan een gelikte website. Alles kan er wel flitsend of stijlvol uitzien, maar als mensen niet weten dat je überhaupt een website hebt, heeft het hebben van een website geen enkele zin. Wat ik bedoel te zeggen: een website zonder bezoekers is als een winkel met de deuren dicht. Zonde van de moeite, zonde van de tijd & zonde van de investering.

Online marketing: heb jij er kennis van?

Wat vaak vergeten wordt is dat online-marketing een vak is. Ik denk dat dit komt omdat de online wereld heel toegankelijk is. Heel plat gezegd heeft iedereen toegang, en de vraag is of het er beter van wordt.

Als je succesvol wilt zijn met online-marketing zijn er een paar dingen belangrijk. Allereerst is het goed om te weten wat je doelgroep is, en hoe je deze kunt bereiken. Het belangrijkste is misschien wel om je bewust te worden van de kennis die je in je onderneming hebt. Deze kennis, kan mensen helpen – wat leidt tot mogelijke verkoop. En als laatste is het van belang om verstand te hebben van online-marketing.

Wie dit kan samenbrengen tot een online-mozaïek heeft kans op succes. Het invoeren en uitvoeren van een online-strategie hoeft niet ingewikkeld en duur te zijn. Het kan wel vragen om een investering: maar uiteindelijk moet elke euro die je er instopt, er voor twee weer uitkomen.

kennis online marketing

 

Opstellen marketingplan

Online marketing begint bij het opstellen van een gedegen plan. Stap één is het beantwoorden van een aantal vragen om helder te krijgen wat jouw bedrijf of onderneming te bieden heeft. En heel belangrijk: voor welke doelgroep het is bedoeld. Wat heb jij je doelgroep te bieden? Welke oplossing heb jij voor hun frustratie? En wat hebben de mensen in jouw doelgroep gemeen?

Daarna moet je kijken naar waar die doelgroep in de markt zit. Bijvoorbeeld: als je doelgroep voornamelijk bestaat uit 55-plussers, is het weinig zinvol Snapchat in te zetten. Wie precies weet waar de doelgroep zit, kan vervolgens bepalen welke kanalen er worden ingezet. Op die manier bereik je kanalen die passen bij je publiek.

Dan de volgende stap: hoe zorg je ervoor dat een je een ‘koude’ bezoeker – dus iemand die jouw dienst of product ziet zonder daarnaar op zoek te zijn of er affiniteit mee heeft – ‘warm’ wordt voor wat je te bieden hebt? Anders gezegd: hoe ga je mensen die je hebt weten te bereiken prikkelen tot aanschaf van jouw product of dienst? Dit kun je doen door een userflow op te zetten. Hier staan de activiteiten van de bezoeker in, van de eerste stap (het bereiken) tot de laatste (verkoop). Het geeft een helder beeld van de functie van jouw onlineactiviteiten. Met inzicht in de user flow kun je de online marketingcampagne optimaliseren.

Meet wat je doet

Zorg ervoor dat je bij elke stap in de userflow een duidelijke doelstelling formuleert. Wat wil je precies bereiken met de stap die je zet? Verkoop je boeken, dan wil je dat mensen boeken bestellen. Verzorg je een gratis webinar, dan wil je dat mensen zich hiervoor inschrijven. Verschaf je gratis E-books? Dan wil je zoveel mogelijk inschrijvingen op je E-book. Heb je een containerreinigingsservice, dan wil je dat veel mensen zich daarvoor aanmelden.

Een goede doelstelling is meetbaar, en meten is de laatste stap van een succesvolle online marketingcampagne. Want zonder meten weet je niet of je doelstelling gehaald wordt, of dat je wellicht nog iets moet bijsturen.

Een klassieke term is vaak klassiek omdat die houdt snijdt: meten = weten.

Doe je niet anders voor

Laat een online marketingcampagne vormgeven in de stijl die bij je bedrijf of onderneming past. Heerst er een informele sfeer binnen je bedrijf? Spreek dan je doelgroep online niet aan met het afstandelijke ‘u’. Je geeft anders een onjuist beeld van de identiteit van je bedrijf en loopt kans klanten te trekken die niet bij je profiel passen – en omgekeerd.

doe wat bij je past

Hoi, dit ben ik 😉

In iedere branche toepasbaar

Online marketing kan in elke branche succesvol zijn. ‘Past niet’ bestaat niet: voor ieder bedrijf, ongeacht de branche waarin je actief bent liggen er kansen. Alles kan tegenwoordig online aangeschaft worden. En dat is te zien, mensen bestellen werkelijk van alles: van een kladblok tot een auto en van een verzekering tot een vliegtuigticket en een strandbal.

Wat je ook vaak hoort is, ja maar ik ben al te laat. Mijn concurrenten zijn me al voor. Ik durf te zeggen dat dit de grootste onzin in. Voor één dienst of product zijn er duizenden of misschien wel miljoenen zoektermen. En er is geen één bedrijf die de volledige markt domineert. Ook niet in de jouwe.

Hulp nodig?

Wil jij graag gericht met online marketing aan de slag? Maar heb je geen tijd of kennis hiervoor in huis? GerichtR kan hierbij helpen. Ben je opzoek naar inspiratie? Neem contact op: dan drinken we eens een kop koffie (of iets anders)

Misschien vind je deze artikelen ook leuk?