Waarom ben ik niet vindbaar in Google?

Waarom ben ik niet vindbaar in Google?

Wij mensen zijn tegenwoordig onafscheidelijk van het internet. Je kunt het zo gek niet bedenken; smartphone, computer, iPad, koelkast, alles is online aangesloten. Mensen hebben ook verschillende redenen om op internet te zitten; om te gamen, om een pizza te bestellen, maar ook om hun problemen op te lossen met hulp van een ander, zoals jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk om als bedrijf vindbaar te zijn op Google.

Het belang van vindbaarheid voor bedrijven

Grote bedrijven, zzp-ers en alles daartussen in; ze zouden allen doordrongen moeten zijn van het belang van het internet. Er wordt namelijk steeds vaker gebruik gemaakt van Google voordat iemand contact opneemt met een bedrijf. Als een persoon bijvoorbeeld een tuin wil aanleggen, dan zoekt hij of zij online naar een hoveniersbedrijf. Of hij/zij typt bijvoorbeeld tuinaanleg Rotterdam, Leeuwarden of Limmen. Hetzelfde geldt voor mensen die op zoek zijn naar een elektronisch apparaat, zoals een wasmachine. Ze zoeken het merk en typenummer op internet op en gaan prijzen vergelijken.

Dit zijn concrete voorbeelden van mensen die al in de zone zitten van aanschaf of afnemen. Je wilt er daarom als bedrijf voor zorgen dat ze op jouw website komen, niet bij de concurrent. Daarvoor heb je een ranking op pagina 1 van Google nodig. Heb je dat niet? Dan is jouw concurrent, die wel goed vindbaar is, blij met een nieuwe klant. Bijna niemand kijkt namelijk op pagina twee of verder op Google. Wil je als bedrijf klanten werven die aanvragen doen, opdrachten indienen of iets bestellen? Dan zul je moeten zorgen voor vindbaarheid.

Vindbaarheid op Google door probleemoplossing

Er wordt op Google niet alleen gezocht naar concrete dingen, zoals een hoveniersbedrijf of een wasmachine. Mensen zoeken ook naar antwoorden op de problemen die ze hebben. Als bedrijf lever je een product of dienst. Waar is dit product of deze dienst goed voor? Hoe help jij je klant? Welke problemen neem je weg voor ze?

Voor de verduidelijking geef ik je een voorbeeld: Iemand heeft problemen in zijn tuin; het water loopt niet weg, het gazon zit vol mos of er zit enorm veel groene aanslag op de tegels. Hij gaat op Google om deze problemen op te lossen. Als een hovenier heeft gezorgd voor de juiste vindbaarheid, dan zal de zoeker terecht komen op zijn site, omdat drainage aanleggen één van zijn diensten is. Het resultaat is dat de zoeker een potentiële klant wordt, want drainage is de oplossing voor zijn probleem.

Dit zijn de twee belangrijkste redenen om online vindbaar te zijn. Ten eerste weet je mensen te bereiken die daadwerkelijk naar iets op zoek zijn. Daarnaast bied je oplossingen voor mensen die een probleem hebben. Deze bind je daardoor als klant.

Ik heb een website, waarom ben ik nog niet vindbaar?

Er zijn legio redenen waarom een website niet goed vindbaar is. Het belangrijkst is dat een website goed moet zijn. Dan heb ik het niet over een goed uiterlijk, het is veel belangrijker dat een website technisch goed in elkaar zit. Dat betekent dat het voorzien is van een SSL-certificaat, dit zorgt voor goede beveiliging. Een website moet ook responsive zijn; hierdoor is het leesbaar op meerdere apparaten, zoals een laptop, smartphone of tablet. Daarnaast moet een website snel laden, dat kun je bereiken door onnodige broncodes weg te laten en door te zorgen dat voor foto’s geen zware bestanden gebruikt worden.

Ook het invullen van de meta omschrijving en het gebruik van titels is belangrijk. Een technisch goed werkende website noem ik wel eens technische SEO. De impact hiervan wordt vaak onderschat, het is de fundering van je online succes.

Een andere grote reden waarom een website niet gevonden wordt, is het ontbreken van content. De meeste bedrijven hebben een website met standaard pagina’s, zoals diensten en contact. Hierop wordt beschreven hoe goed het bedrijf is en er staan wat teamfoto’s op. Het zijn allemaal zaken die jouw klant niets interesseert. Om te zorgen voor vindbaarheid en connectie met de klant zullen er blogs geschreven moeten worden. Deze vul je aan met bijpassende foto’s en video’s. Bij het schrijven van blogs is het zaak om niet te schrijven voor vindbaarheid, maar om jouw bezoeker en potentiële klant daadwerkelijk iets te bieden; waarde. Dat doe je door middel van informatie of een treffend verhaal dat aansluit op hetgeen waarnaar de bezoeker op zoek is.

niet vindbaar in Google

Gebruik van afbeeldingen voor online vindbaarheid

Een technisch goede website en een blog zijn dus heel belangrijk voor de online vindbaarheid van je bedrijf. Nadat deze blogs geschreven zijn, moet er een Google sausje overheen gegooid worden om de vindbaarheid te vergroten. Dit sausje bevat de volgende ingrediënten: alt-tags, titels en ondertitels, meta omschrijving en toegevoegde afbeeldingen.
Google kan namelijk niets zien op je website, maar wel lezen. De afbeelding die je bij je blog gebruikt is dus niet te zien voor Google, maar wel te lezen door middel van een code. Veel mensen kijken naar afbeeldingen op Google, ze zoeken zelfs via die afbeeldingen. Om ervoor te zorgen dat je bij de eerste 10-15 afbeeldingen op Google komt moet je een alt-tag toevoegen. Dit doe je door te noteren wat er op de afbeelding te zien is.

Als voorbeeld: Jij hebt een afbeelding op je website met roze behang en een mooie bijpassende stoel. De tekst zou dan kunnen zijn: Stoel bij een roze interieur. Als iemand dan online zoekt naar een mooie stoel bij een roze interieur, dan is de kans groot dat je bij de eerste vijf afbeeldingen staat. De zoeker zal erop klikken en op je website terecht komen.

Zorg voor vindbaarheid op Google door GerichtR

Wil je zorgen voor een betere online vindbaarheid voor jouw bedrijf? Dan kun je natuurlijk zelf aan de slag gaan met bloggen. Wees echter voorzichtig; Google is absoluut niet blij met het dupliceren van content. Sommige mensen kiezen ervoor om goede artikelen van pagina 1 van Google te jatten. Deze zetten ze dan op hun eigen website. Ten eerste mag het auteursrechtelijk niet, daarnaast zal Google je ervoor straffen met een lagere ranking. Wil je online groeien, dan zul je ervoor moeten werken. Of je kunt het uitbesteden aan GerichtR!

Als SEO-specialist help ik jouw bedrijf om zichtbaar te worden op Google. Zichtbaar worden is een continu proces. Ik bedoel hiermee dat jouw website niet dat statische online visitekaartje is, het kan ook een direct verkoopkanaal zijn. Je zou natuurlijk een dure accountmanager in dienst kunnen nemen voor €30.000, maar je kunt ook in SEO investeren. SEO zorgt ervoor dat je 24 uur per dag, 7 dagen per week klanten werft.

Er komt nogal wat kijken bij het zorgen voor een betere vindbaarheid. Alt-tags, meta omschrijving, titels, het kan nogal overweldigend overkomen, maar het kan ook lastig zijn. Zo staan sommige websites zonder dat ze het weten op no-index. In dat geval krijgt Google een code door dat de site niet opgenomen hoeft te worden. Hierdoor zal de website nooit vindbaar worden. Besteed daarom SEO uit aan GerichtR! Ik help jouw bedrijf om vindbaar te worden op Google. Heb je interesse of wil je meer weten? Neem dan contact met mij op.

SEO overijssel, drenthe, friesland en groningen

Misschien interessant?

arrow_drop_up arrow_drop_down