Top 10 beste en meest praktische marketingboeken
Op zoek naar een goed marketingboek zodat jij jezelf als ondernemer verder kan ontwikkelen? Benieuwd welke boeken jij echt gelezen moet hebben over marketing en alles wat daarmee te maken heeft? Marketing is natuurlijk een ontzettend breed begrip. Van alles en nog wat heeft op enige manier te maken en marketing. Daar maken we straks nog wel onderscheid in wanneer we het hebben over de allerbeste marketingboeken. Benieuwd naar de marketingboeken die jij gelezen moet hebben? Wij vertellen het.
Waarom het zo belangrijk is om boeken te lezen
Binnen jouw branche draait het hoe dan ook om hoe jij jezelf positioneert. Dit kan als ondernemer, maar natuurlijk ook als werknemer. Kennis is macht en daarom kan het helemaal geen kwaad om op regelmatige basis een boek te lezen. Sterker nog het versterkt jou dus. Verder zitten er nogal wat voordelen aan het lezen van boeken die te maken hebben met jouw bedrijf of werkzaamheden.
- Mensen willen graag klant zijn van een autoriteit. Iemand met kennis van zaken. Het lezen van boeken verschaft jou deze positie.
- Jouw dienstverlening wordt beter doordat je beter weet hoe je met klanten om moet gaan.
- Jouw marketingstrategie zal anders worden doordat je meer weet over hoe marketing werkt.
- Jouw positie ten opzichte van jouw concurrentie wordt beter doordat jij meer kennis in huis hebt.
Beste marketingboeken
Marketing is een breed begrip. Een hele brede uitleg luidt als volgt: het is een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantenrelaties op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders.
En dat is wat in al deze boeken naar voren komt:
(Noot: de boeken staan niet gerangschikt op basis van kwaliteit. Ieder boek kan voor de één van onschatbare waarde zijn, terwijl het voor de ander weinig toevoegt.)
This is Marketing – Seth Godin
Seth Godin is in de marketingwereld een grootheid. Het oplossen van de problemen van de klant is wat Seth Godin in dit boek uitlegt. Wanneer jij met jouw bedrijf of dienstverlening een probleemoplosser bent dan is dit boek hoe dan ook een must-have. Deze New York Bestseller kan je uiteraard online bestellen.
Start with why – Simon Sinek
Mensen kopen van mensen. Dat was zo en dat zal altijd zo blijven. Maar van wie kopen ze nou het liefst? Dat is ongetwijfeld de persoon die het met zijn hele ziel en zaligheid doet. In dit boek vertelt Simon Sinek je dat het waarom van alles wat je doet essentieel is. Het werk dat jij verricht doe je vanuit bepaalde drijfveren, ambities of overtuigingen. Daar draait het om en begint het mee. Althans, volgens Simon Sinek.
In Start with why leer je om te denken en communiceren op een manier die past bij jou. Wil jij jouw mindset verbeteren en leren hoe jij jouw marketing kan verbeteren vanaf het beginpunt en jezelf? Lees dan vooral dit boek.
De Online Marketing Tornado – Tonny Loorbach & Martijn van Tongeren
Een blauwdruk voor online marketing (en dus ook voor SEO ????). Dat is hoe Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren hun eigen boek noemen. Het leuke van dit boek is dat het eigenlijk voor vrijwel iedereen geschikt is. De beginner, expert en alles wat daartussenin zit kan profijt hebben van dit boek. Als marketeer, ondernemer of andere professional kan je dit boek maar beter wel in de kast hebben. Het leest lekker weg en wordt aantrekkelijk weergegeven.
Invloed: 7 geheimen van het overtuigen – Cialdini
Overtuigen is ook een stukje van het verkopen. Hoe overtuig je een klant nou om voor jou te kiezen? In dit boek vertelt Cialdini de onderzoeken die hij heeft gedaan en zijn bevindingen. De 7 geheimen van overtuigen zijn te vangen in zeven steekwoorden: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit, schaarste en eenheid. Cialdini zal in dit boek vertellen hoe jij jouw klant kan overtuigen aan de hand van deze pijlers.
Voor iedere salesman, fondswerver en verkoper is dit een absolute aanwinst die zichzelf dik zal terugverdienen.
Gratis e-book:
zo vind je echt goede zoekwoorden
De juiste zoekwoorden zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? In dit e-book verklappen we het geheim van een goede zoekwoordenanalyse.
- Ontdek waarom de goede zoekwoorden van groot belang zijn voor de vindbaarheid van je site.
- Ontdek de strategie die 9 van de 10 ondernemers vergeten (en die jij nu wel toe kunt passen)
- Voorkom dat je kansen laat liggen met de tips uit de gratis e-book (gebaseerd op praktijkervaring)
Think and grow rich – Napoleon Hill
Nog zo’n boek dat echt in jouw boekenkast moet staan als je wilt groeien op het gebied van marketing. Dit boek van Napoleon Hill vertelt hoe jij met jouw mindset aan de slag moet gaan om te groeien. Want hoe kan je nou ergens komen, zonder dat je daar zelf overtuigd van bent? Denk dat je bent en je zal het worden. Dat is een van de lessen uit het boek Thnik and grow rich.
De wet van snuf – Jos Burgers
‘’Wat je geeft krijg je terug.’’ Dat is wat op de kaft van dit boek staat en dat is ook de essentie van dit boek. Goede relaties beginnen met geven. Dat geven kan je zien als investeren, want vroeg of laat krijg je wat terug. Zo werkt het nou eenmaal. Als je wilt weten wat netwerken kan betekenen en als je wilt weten hoe jij naar buitenuit moet communiceren om succesvol te zijn dan is dit boek hoogstwaarschijnlijk een eye-opener.
Geven is Leven – Wim de Bundel
Een boek dat overeenkomt met het boek hierboven is Geven is Leven van Wim de Bundel. Dit boek is een combinatie van een marketing-, management- en lifestyleboek. Zelf hebben wij ons laten inspireren door Wim de Bundel en wij kunnen zeker aanraden om dat ook te doen. In dit boek vertelt Wim over zijn privé, de mensen om hem heen en de successen die hij heeft mogen behalen. Het is zeer interessant om te lezen hoe de levensopvatting van Wim hem zakelijk heeft geholpen.
1 fan per dag – Jos Burgers
Nog een boek van Jos Burgers. In dit boek vertelt hij hoe je van jouw klanten ambassadeurs maakt. Hoe zorg je ervoor dat jouw klant op zijn eerstvolgende verjaardag vertelt over jouw prettige dienstverlening? Hoe maak je van een klant een fan? Daar moet je tijd insteken, maar alsnog is het belangrijk om te weten hoe je te werk moet gaan. Dat vertelt Jos Burgers in dit boek.
Manipuleren kun je leren – Frank van Marwijk
Lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk weet als geen ander hoe je je houding moet geven en moet gedragen om mensen te overtuigen. In ‘Manipuleren kun je leren’ vertelt hij hoe je zelfvertrouwen uitstraalt om klanten over de streep te trekken. Naast dit boek schreef Van Marwijk nog een aantal andere boeken over de kunst van manipulatie. Voordeel van dit boek. Het heeft circa 150 bladzijdes en een schat aan praktische tips. Snel doorlezen dus!
De klantenfluisteraar – Jan van Setten
Jan van Setten vertelt in dit kleine boekje waarom je zo zuinig moet zijn op klanten. Het zijn je kostbaarste bezit omdat ze als enige zorgen voor geld in het laatje. Jan van Setten vertelt hoe jij klanten voor je kan winnen en hoe je ze tevreden houdt. Mocht service een belangrijk onderdeel van jouw business zijn dan is dit boek absoluut een om door te bladeren.