koude acquisitie

Alternatieven koude acquisitie

Ben jij ondernemer en doe jij veel koude acquisitie? Vind jij koude acquisitie niet leuk en zoek je naar relevante, leuke en effectieve alternatieven? In dit artikel nemen we het met je door waarbij we met name websitemarketing tegen het licht houden.

Wat is koude acquisitie?

Laten we beginnen met wat koude acquisitie precies is. Koud staat in dit voorbeeld voor afstand en acquisitie voor verkoop. Je verkoopt dus eigenlijk op afstand. En die afstand/ afstandelijkheid maakt het vaak lastig. Je benadert mensen en bedrijven die daar niet zelf voor kiezen. Jij dringt je, als je het wat oneerbiedig neer zet, eigenlijk beetje op. In sommige gevallen geen probleem echter kun je ook de wind van voren krijgen. Dit omdat sommige mensen er niet van gediend zijn. Ze vinden dat je hun belemmert en ophoudt.

Op zich niet erg. Want je kunt ook stellen dat dergelijke klant mogelijk niet bij je past. Maar je moet redelijk stoïcijns zijn om dit 5 van de 10 gesprekken aan te horen. Vaak neemt de motivatie in zo’n geval erg af waardoor je belletje zes, zeven en acht met de staart in de benen aangaat.

Ook niet de bedoeling want stel belletje zes, zeven of acht is wel bereid om te luisteren maar jij bent wat schuchter geworden en net iets minder enthousiast als de voorgaande telefoontjes dan gaat het ten koste van het resultaat.

Alternatieven

Er zijn heel veel alternatieven om omzet binnen te halen we sommen de meest gebruikte vormen voor je op:

SEA

SEA is adverteren op Google. Je betaalt per klik en trekt op deze manier potentiële klanten naar jouw website. Voordeel hiervan is dat als iemand aanvraagformulier invult dat de afstand een stuk kleiner is. Je moet misschien nog steeds bellen echter wel op verzoek van de klant. Dat verandert veel; je bent namelijk gewenst in plaats van ongewenst.

Gratis e-book:
zo vind je echt goede zoekwoorden

De juiste zoekwoorden zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? In dit e-book verklappen we het geheim van een goede zoekwoordenanalyse.

  • Ontdek waarom de goede zoekwoorden van groot belang zijn voor de vindbaarheid van je site.
  • Ontdek de strategie die 9 van de 10 ondernemers vergeten (en die jij nu wel toe kunt passen)
  • Voorkom dat je kansen laat liggen met de tips uit de gratis e-book (gebaseerd op praktijkervaring)

Netwerkbijeenkomsten

Een groot netwerk kan je erg op weg helpen. Zodra veel mensen precies weten wat je doet is de kans groot dat die mensen aan je denken zodra het nodig is. Let wel: focus je niet alleen op mensen in jouw doelgroep (bijv. de MKB-ondernemer). Ieder persoon in jouw netwerk heeft ook weer een netwerk en op die manier kunnen ze ook bij jou terecht komen.

Een voorbeeld; je hebt een studerende jongeman van 17 in je netwerk. Je besluit om hem links te laten liggen omdat hij nog studerende is. Klinkt logisch. Maar heb je ook nagedacht over zijn vader die een prachtige onderneming heeft en mogelijk wel jouw dienstverlening kan afnemen?

Beurs

Er is een tijd geweest dat het staan op een beurs zeer lucratief was. Dat is ook een tijdje wat minder geweest. De beurshallen liepen namelijk leeg. Echter de laatste jaren neemt het weer toe. Voordeel van een beurs is dat mensen die geïnteresseerd zijn in jouw dienstverlening de beurs bezoeken. Het aanspreken van deze mensen betekent dat je ze niet koud aanspreekt maar lauw en/of warm.  Ook letterlijk 😉 maar dat is niet wat ik bedoel. Stel jouw doelgroep zijn hoveniersbedrijven en er is een beurs voor hoveniersbedrijven dan komen daar over het algemeen hoveniersbedrijven. Dat maakt het direct al relevant. Daarnaast komen die hoveniersbedrijven ook niet voor niets zij zijn daar met een doel.

Mond op mondreclame

De beste reclame is mond op mondreclame en dat kun je voor elkaar krijgen door ontzettend goed werk te leveren. Als mensen tevreden over je zijn dan wordt er over gepraat. Dat wordt erg vaak onthouden waardoor je dit simpelweg meer werk kan opleveren!

Misschien interessant? Omzet verwerven. Ik ben afhankelijk van anderen.

SEO

SEO is een alternatief voor SEA. Het is een organische vorm van vindbaarheid. Grote verschil is dat je niet betaald per klik. Vergelijk SEO met het bouwen van een huis. Je begint met de fundering en bouwt steeds hoger en hoger. Je huis wordt steeds mooier en mooier en wordt daardoor steeds meer waard.

Bij SEO is dat hetzelfde. Je bouwt continue aan je website. Niet aan de visuele aspecten als buttons, kleuren en headers maar aan het fundament van je site (content en andere SEO-aspecten). Deze zorgen ervoor dat je website steeds meer waard wordt. Een waarde die van belang is aangezien het je ranking bepaald. En een goede Google ranking betekent meer bezoekers. Zodra je een gedegen zoekwoorden onderzoek hebt gedaan dan zijn dit relevante bezoekers. En relevante bezoekers zijn bezoekers die mogelijk een dienstverlening of product bij jou gaan afnemen.

Wil je dat GerichtR jouw online
marketing uit handen neemt?

Het team van GerichtR staat voor je klaar. Geen poespas, geen vakjargon. Gewoon handen uit de mouwen en aan de slag. Spreekt je dat aan? Je kunt ons inschakelen voor:

Vergelijkbare berichten