invloed omzet

Omzet verwerven: afhankelijk van anderen

Heb jij inmiddels meerdere jaren een eigen zaak en komt het grootste deel van jouw klanten via-via? Dan doe je waarschijnlijk iets heel erg goed. Het betekent dat mensen positief over jouw bedrijf of jou als persoon spreken. Mond op mondreclame is erg mooi maar het heeft ook de nodige nadelen; welke dat zijn en wat je daaraan kan doen bespreken we in dit artikel.   

Hoe kom je aan klanten

Er zijn verschillende manieren om aan klanten te komen. We sommen de meest voorkomende kort voor je op:

  • Adverteren in kranten, bushokjes, programmaboekjes en dergelijke
  • Je gezicht laten zien op social media en evt. daar adverteren
  • SEO en SEA ook wel internetmarketing genoemd
  • Koude acquisitie
  • Netwerkclubs bezoeken
  • E-mailmarketing
  • Samenwerkingsverbanden opstarten
  • In lengte van jaren goed werk leveren zodat er positief over je gepraat wordt en je via-via klanten krijgt.

Leuk om te lezen: Werkt SEO ook in mijn branche?

Invloed uitoefenen

Bovenstaande kunnen allemaal goede manieren zijn om omzet te verwerven. De één is misschien wat ouderwetser dan de ander en past niet bij elke doelgroep maar het is gevaarlijk om één van bovenstaande punten uit te sluiten. Dit omdat als je een plan hebt vrijwel elke vorm van omzet verwerven wel van toegevoegde waarde kan zijn. Daarnaast sluit het één het ander niet uit. Dit betekent dat het ook prima synchroon kan lopen.

Echter zit er in de basis wel een groot verschil tussen de verschillende vormen. Zo heb je acquisitievormen waar je nauwelijks invloed op uitoefent en je hebt punten waar je veel invloed op kunt uitoefenen.

Gratis e-book:
zo vind je echt goede zoekwoorden

De juiste zoekwoorden zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? In dit e-book verklappen we het geheim van een goede zoekwoordenanalyse.

  • Ontdek waarom de goede zoekwoorden van groot belang zijn voor de vindbaarheid van je site.
  • Ontdek de strategie die 9 van de 10 ondernemers vergeten (en die jij nu wel toe kunt passen)
  • Voorkom dat je kansen laat liggen met de tips uit de gratis e-book (gebaseerd op praktijkervaring)

Afhankelijk van anderen

Afhankelijk zijn van anderen is gevaarlijk en niet comfortabel. Dit omdat als degene verhuist, er geen zin meer in heeft, overlijd of iets dergelijks jij een omzetkanaal mist. Je hebt hier geen invloed op. Ook kan degene in tussentijd wellicht een andere partij hebben gevonden waardoor het tijdens de verjaardagen niet meer over jou gaat maar over jouw concurrent. Daarnaast kun je niet sturen. Het kan je groeiplannen in de weg zitten. Dit omdat je geen extra gas kunt geven wanneer jij het wilt. Je bedrijf is namelijk afhankelijk van externe factoren en niet van interne factoren.

Het is erg belangrijk om je hier bewust van te zijn. Het wedden op 1 paard is riskant. Het geldt overigens niet alleen voor mond op mondreclame. Het geldt ook wanneer je Google Ads als enige omzetkanaal hebt. Mocht Google er ooit de stekker uit trekken heb je van de één op de andere dag geen 100 maar 0 klanten.

Lees hier meer over het verwerven van omzet.

Pak het heft in handen

Bovenstaande is balanceren op een dun lijntje. Is dat niet wat je wilt? Wil je meer zekerheid inbouwen? Dan is het aan te raden om het heft in handen te pakken. Dit betekent dat je nu gas gaat geven om op korte termijn of op lange termijn extra klanten te krijgen. Het is aan te raden om te kiezen voor een duurzame oplossing. Voorbeelden daarvan zijn:

  • SEO; ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd
  • Netwerk vergroten
  • E-mailmarketing

Ik noem bovenstaande drie omdat ze niet direct geld kosten. Uiteindelijk wel omdat de tijd die je erin steekt ook geld kost. Echter als je het vergelijkt met Google Adwords dan werk je met een budget. Je stopt er € 1000,- in en dat budget roomt langzamerhand af. Ben je door de € 1000,- euro in dan zal je nieuw budget moeten inzetten.

Bij SEO ben je hooguit je eigen tijd of geld kwijt aan een professioneel SEO-bureau kwijt. Kost dus ook geld alleen bouw je aan je bedrijf. Je zorgt dat je bedrijf meer waard wordt. Het zijn investeringen die jouw bedrijf in lengte van jaren verder helpen.

investering seo
Voorbeeld waarbij je een jaar in SEO investeert; een jaar niet en vervolgens een jaar wel. Je bouwt waarde op!
voorbeeld investering sea
Voorbeeld waarbij je een jaar in SEA investeert, een jaar niet en vervolgens een jaar wel. Zodra het budget op is; is je waarde ook vertrokken!

Samenwerken?

Wil je jouw marketingstrategie een boost geven en voorkomen dat je kostbare tijd en geld verspilt aan de verkeerde dingen? Ik ben Gert Jan Stevens en kan je helpen!

Ik ben niet de verkoper die je probeert vast te pinnen op een SEO-abonnement of je een social media-pakket willen aansmeren. Nee, ik ben hier om je echt te helpen. Ik wil met je meekijken, adviseren en samen met jou de beste aanpak bepalen.

“Van verwarring naar controle. Krijg grip op jouw online-activiteiten”

Geen gedoe, geen onnodige investeringen. Ik zorg ervoor dat jij grip krijgt op je marketing. Samen halen we de bezem door je huidige kanalen en vinden we de perfecte match voor jouw bedrijf. Ik ben hier om je te begeleiden, zodat je met vertrouwen jouw marketingstrategie kunt vormgeven.

Met mijn praktische aanpak voorkom je een hoop ellende en frustratie. Je bespaart tijd, krijgt een duidelijk beeld van jouw strategie en voelt de waarde van elke investering die je doet.

Ben je klaar om jouw marketing naar nieuwe hoogten te brengen? Aarzel niet langer en neem vandaag nog contact met me op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw marketingissues als sneeuw voor de zon verdwijnen en je vol vertrouwen kunt bouwen aan jouw succes!

Vergelijkbare berichten