Hoe krijg je als zzp-er meer omzet?

Veel mensen die jarenlang voor een baas werkten, hebben de wens om voor zichzelf te beginnen. Je hebt kennis en jarenlange ervaring opgedaan, dat heeft je de vakman of vrouw gemaakt die je nu bent. Bovendien wil je wel eens wat anders; meer vrijheid, eigen baas zijn en niet meer het standaard 9 tot 5 baantje. Dus word je zzp-er. Maar voor jezelf beginnen kan ook best moeilijk zijn, want hoe ga je om met de vrijheid? Als er geen resultaat behaald wordt, dan is er geen inkomen. Ineens ben jij daar geheel verantwoordelijk voor.

Als je net start dan overheerst vooral enthousiasme; de klanten, die komen vanzelf wel, denk je. Je hebt een nieuw kantoor met een mooi logo op de deur of je hebt geïnvesteerd in een prachtige website. Misschien staat er zelfs een stukje in de plaatselijke krant. Bekenden wensen je succes door het sturen van een bloemstuk, e-mails en kaarten. Maar als dat wegebt dan zit je daar, nu moet het gebeuren. Maar hoe? Hoe vind je de klanten die speciaal voor jou kiezen in een markt waarin je waarschijnlijk niet de enige aanbieder bent? Hoe vind je die klanten die jou beter vinden dan de rest of die het jou meer gunnen? Deze klanten vind je niet zomaar, daar moet je het een en ander voor doen. Hiervoor bestaan meerdere manieren.

Hoe kom je als zzp-er aan klanten?

Er bestaan een aantal opties waarop je als zzp-er klanten kunt werven. Ik bespreek ze één voor één.

1: Netwerken

Investeren in je netwerk is één van de manieren om als zzp-er aan klanten te komen. Je gaat als het ware op de koffie bij connecties. De meeste potentiële klanten zitten echter niet in jouw eerste graad connecties. Deze zullen zich veel meer bevinden in de tweede, derde, vierde of zelfs vijfde graad connecties. Als voorbeeld: Je kent iemand die schoonmaakster is, vanwege haar beroep is dit  geen potentiële klant voor jou. Haar man is ook geen klant, maar de werkgever van haar man zou wel een potentiële klant van jou kunnen zijn.

Netwerken kun je zien als een steentje die je in het water gooit; het raakt het water op maar één plek, maar het zorgt voor verschillende kringen. In al deze kringen kunnen jouw klanten zitten. Het nadeel van netwerken is echter dat het lang kan duren voordat je klanten krijgt.

2: Adverteren

Sommige zzp-ers kiezen ervoor om klanten te werven door middel van adverteren. Je kunt dat doen in een landelijke krant, een regionaal dagblad of in een tijdschrift. Adverteren is een manier van klantenwerving die in jouw regio kan werken als je een particuliere dienst verleent. Het zorgt natuurlijk voor zichtbaarheid, maar je klanten hebben even nodig voordat ze die stap zetten om naar jou toe te komen. Adverteren werkt daarom vooral op de lange termijn. Als startende ondernemer heb je daar niet veel aan, want je moet ook geld verdienen.

3: Koude acquisitie

Koude acquisitie betekent in de praktijk dat je eventuele klanten gaat bellen. Je hebt bijvoorbeeld een lijst gemaakt van tien mogelijke klanten, deze bel je één voor één op. Van deze 10 mensen zal er misschien één wat interesse tonen. Je belt deze mogelijke klant een tijd later nog een keer, met een redelijke kans op een afwijzing. Koude acquisitie is enorm tijdrovend en levert erg weinig resultaat op.

Gratis e-book:
zo vind je echt goede zoekwoorden

De juiste zoekwoorden zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? In dit e-book verklappen we het geheim van een goede zoekwoordenanalyse.

  • Ontdek waarom de goede zoekwoorden van groot belang zijn voor de vindbaarheid van je site.
  • Ontdek de strategie die 9 van de 10 ondernemers vergeten (en die jij nu wel toe kunt passen)
  • Voorkom dat je kansen laat liggen met de tips uit de gratis e-book (gebaseerd op praktijkervaring)

4: Google

De laatste manier om als zzp-er klanten te werven wordt enorm onderschat; het is namelijk Google. De meeste zzp-ers investeren flink wat geld in een prachtige website, omdat dit als het online visitekaartje wordt gezien. Daarna laten ze de website echter voor wat het is. Dit is niet de juiste keus, want je gebruikt de prachtige en dure website niet op de juiste manier.

Maak van je website een omzetgenerator

De juiste keus is om van je website een omzetgenerator te maken. Je website kan er namelijk voor zorgen dat je een continue stroom aan bezoekers hebt. Dit zorgt er 24 uur per dag voor dat je aanvragen en opdrachten binnen kunt halen (dus ook op jouw vrije uren). Door je website op de juiste manier te gebruiken kun je deze zien als je online accountmanager.

Dit levert je veel voordelen; je hebt geen verlies aan tijd door koude acquisitie en je kunt je volledig concentreren op je werk. Hoe kun je van je website een omzetgenerator maken? Dat doe je door je website vindbaar te maken.

Hoe kan ik als klein bedrijf mijn vindbaar maken?

Een website kun je op twee manieren online promoten; door middel van SEA en/of SEO. SEA is een middel om via online advertenties je bedrijf te promoten. SEO betekent: Search Engine Optimization, of te wel; organisch op pagina 1 van Google komen.

Er wordt nog steeds gedacht dat het onmogelijk is voor kleine bedrijven om op de eerste pagina van Google te komen. Dit is echter niet waar, want er bestaat een unieke mogelijkheid, ook voor jou. Er bestaan namelijk nog steeds veel zoektermen die onbenut zijn. Zo’n 15% van de dagelijkse zoekopdrachten zijn wereldwijd nog nooit eerder ingevoerd, aldus Google. Dat betekent dat er kansen liggen voor kleine bedrijven, dus ook voor jou als zzp-er.

Hoe kan ik als zzp-er SEO inzetten?

Op een organische manier hoog komen te staan op Google is een tijdrovend maar effectief proces. Schrijf en optimaliseer in zo kort mogelijke tijd 40, 50 of 60 artikelen. Na het plaatsen en optimaliseren van de artikelen op je website moet je deze een tijd met rust laten. De artikelen moeten als het ware een tijdje sudderen voordat ze naar boven komen in Google. De bezoekersaantallen op je website zullen gestaag groeien, van enkele bezoekers per dag totdat je ziet dat je website echt een flink aantal bezoekers trekt.

Om deze klanten te trekken moet je goede content schrijven. Dat doe je door erachter te komen hoe jouw potentiële klant zoekt op Google. Als je dat weet, dan heb je een relevante bezoeker te pakken; iemand die op zoek is naar wat jij levert. Het kan ook zijn dat de bezoeker een artikel van jou leest dat vertrouwen opwekt bij hem of haar. De kans is dan groot dat hij of zij contact met je opneemt.

Een voorbeeld van zo’n artikel is de beschrijving van je dienst inclusief de naam van je stad, dorp of regio. Denk dan bijvoorbeeld aan Hovenier Rotterdam of bloemenwinkel Hoogeveen.

SEO voor zzp-ers door GerichtR

Het grote voordeel van het inzetten van je website om klanten te werven is dat Google 24 uur per dag voor je werkt. Niet alleen tijdens je werkuren, maar ook tijdens je vrije tijd zoeken mensen naar diensten en producten. Deze bezoekers zullen je vinden door op de juiste manier SEO in te zetten. Alles wat jij hoeft te doen is deze aanvragen opvolgen en binnen krijgen in de tweede fase. Hierdoor hoeft klanten werven voor een zzp-er helemaal niet veel werk te zijn. De klanten komen namelijk naar jou toe in plaats van dat jij naar hun op zoek moet. Dit zorgt voor een veel betere ingang voor het verkopen van jouw dienst of product.

Lever je een concreet product of dienst, zoals bijvoorbeeld het verkopen van auto’s, een SEO tekstschrijver, een diëtist of een schoonheidsspecialist? Dan is mijn advies om te investeren in SEO. Ben je net gestart met je bedrijf en wil je gevonden worden door klanten? Ben je al enige tijd bezig als zzp-er maar heb je moeite om klanten te werven? Laat Gerichtr je dan helpen met SEO. Ook van jouw website kunnen we een omzetgenerator maken!

Afspraak maken

Ben jij geïnteresseerd in een SEO-traject en wil je nog meer informatie ontvangen of graag even kennis maken? Neem gerust contact op voor het maken van een afspraak. Wij komen graag even langs voor een kopje koffie en een goed gesprek.

Samenwerken?

Wil je jouw marketingstrategie een boost geven en voorkomen dat je kostbare tijd en geld verspilt aan de verkeerde dingen? Ik ben Gert Jan Stevens en kan je helpen!

Ik ben niet de verkoper die je probeert vast te pinnen op een SEO-abonnement of je een social media-pakket willen aansmeren. Nee, ik ben hier om je echt te helpen. Ik wil met je meekijken, adviseren en samen met jou de beste aanpak bepalen.

“Van verwarring naar controle. Krijg grip op jouw online-activiteiten”

Geen gedoe, geen onnodige investeringen. Ik zorg ervoor dat jij grip krijgt op je marketing. Samen halen we de bezem door je huidige kanalen en vinden we de perfecte match voor jouw bedrijf. Ik ben hier om je te begeleiden, zodat je met vertrouwen jouw marketingstrategie kunt vormgeven.

Met mijn praktische aanpak voorkom je een hoop ellende en frustratie. Je bespaart tijd, krijgt een duidelijk beeld van jouw strategie en voelt de waarde van elke investering die je doet.

Ben je klaar om jouw marketing naar nieuwe hoogten te brengen? Aarzel niet langer en neem vandaag nog contact met me op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw marketingissues als sneeuw voor de zon verdwijnen en je vol vertrouwen kunt bouwen aan jouw succes!

Vergelijkbare berichten