arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe zorg je voor vindbaarheid in Google?

Hoe zorg je voor vindbaarheid in Google?

Je hebt een site, je bent aan het wachten op bezoekers, maar het aantal bezoekers dat jouw site weet je vinden valt eigenlijk wekelijks tegen. Het is een herkenbaar probleem voor veel bedrijven, ondernemers, winkeliers of wie dan ook. Het trekken van bezoekers naar je website is enorm belangrijk. Elke bezoeker van je website kan je vergelijken met een klant in de winkel. Hoe meer klanten in de winkel, hoe groter de kans op het verkopen van producten of diensten. Maar hoe zorg je nou voor bezoekers en hoe zorg je voor vindbaarheid in Google? Dat vertellen we in dit artikel.

Wat is vindbaarheid in Google?

Vindbaarheid in Google is ergens een beetje een vaag begrip. Wat is nou precies vindbaarheid? In principe is alles te vinden, maar zo werkt dit natuurlijk niet. Veel mensen die op internet zoeken zijn misschien helemaal niet bekend met jouw (bedrijfs)naam en zullen hierop dan ook niet zoeken. Waar zij wel op zoeken is het probleem dat zij ondervinden of het product dat zij zoeken. Het is dus zaak om op deze woorden vindbaar te worden. Met vindbaarheid in Google hebben wij het over pagina 1 behalen in deze zoekmachine. Dit kan met SEO en SEA. Bij SEA koop je jouw vindbaarheid, bij SEO werk jij of wij aan jouw vindbaarheid. SEO is meer voor de lange termijn en levert in een lengte van jaren klanten op, SEA heeft het voordeel dat bezoekers vanaf het begin binnenstromen, maar stopt ook wanneer jij stopt met betalen. Daarna is er niks meer. Je leaset min of meer vindbaarheid.

Waarom is vindbaarheid in Google belangrijk?

Vindbaarheid in Google is allesbepalend voor bepaalde branches, maar is eigenlijk belangrijk voor alle branches. Het trekken van bezoekers naar de website is belangrijk om omzetstijging te genereren. Het trekken van bezoekers op je website kan grote gevolgen hebben voor jouw/jullie bedrijf of onderneming. Wanneer het verhaal op jullie website klopt, de website goed werkt en jullie product geen gebakken lucht is dan is de kans op conversie erg groot. Een website is in onze ogen te vergelijken met een accountmanager. Maar daar waar een accountmanager elk jaar salaris moet hebben, moet beschikken over een auto, telefoon en laptop en ‘slechts’ acht uur per dag werkt, heeft een website inclusief SEO content maar eenmalige kosten die ook nog eens vele malen lager liggen. Ook kan een website 24 uur per dag leads voor jouw bedrijf binnenhalen. Hierin is nog geen enkele accountmanager geslaagd.

content maken voor vindbaarheid

Hoe zorg je voor vindbaarheid in Google?

De hamvraag van het artikel; Hoe zorg je nou voor vindbaarheid in Google? Eigenlijk zijn hier best veel factoren bij betrokken. Allereerst moet jouw website kloppen. Jouw website is te vergelijken met de fundering van een huis. De website moet vrij snel zijn, op allerlei apparaten toepasbaar zijn, een frisse uitstraling hebben en overzichtelijk zijn. Wanneer jouw website klopt dan kan er vindbaarheid gegenereerd worden. Dit kan op meerdere manieren, maar in alle gevallen komt het erop neer dat er content gemaakt zal moeten worden. Wat voor content en hoeveel? Veel bedrijven zien het maken van content als een bijzaak en maken eens in de twee weken eens een artikel voor op hun site, zonder verstand te hebben van hoe Google dat graag ziet. Wij raden aan om gewoon te knallen met content. Schrijf 60 artikelen binnen 2 maand en zorg ervoor dat alle titels, meta-descriptions, alt-tags, slugs, enzovoorts op de juiste manier zijn ingevuld. Dit leidt namelijk tot kliks en dat is waar jij naar opzoek bent. Wanneer jij van plan bent om zelf vindbaarheid in Google te verzorgen dan raden we de volgende stappen aan:

  • Voordat je gaat beginnen met het produceren van content is het belangrijk om een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit kan op verschillende manieren. Online zijn allerlei tools om je te helpen hierbij, maar je kan het ook in de praktijk doen. Schrijf tijdens elk gesprek dat jij voert met klanten op wat zij moet jou bespreken. Het kan zijn dat zij met een bepaalde vraag of een bepaald probleem bij jou aankloppen. De kans dat er meer mensen hier tegenaan lopen is groot. Schrijf dit onderwerp dus op en ga hierover schrijven. Zorg ervoor dat je een mooie lijst hebt met tientallen zaken die je vanuit meerder kanten wilt belichten.
  • Wanneer je zoekwoordenonderzoek erop zit en jij een duidelijk beeld hebt waarover je wilt schrijven dan kan je beginnen met content produceren. Content is natuurlijk niet alleen geschreven, maar kan ook audiovisueel zijn. Het vinden van een mix hierin is aan te raden, maar niet noodzakelijk. Probeer bij het maken van content even flink de wind eronder te zetten. Knal er 50-60 artikelen binnen no-time doorheen en zorg dat het allemaal op de juiste manier geplaatst staat. Het op de juiste manier toevoegen van de afbeelding met goede alt-tekst en titel is belangrijk.
  • Wanneer de content online staat gaat Google aan het werk. Zij gaan de website indexeren. Dit duurt even, maar komt uiteindelijk goed. Wanneer de artikelen langzamerhand vindbaar worden zal jouw domeinwaarde opbouwen en knalt jouw website steeds meer omhoog in Google. Nu is het tijd voor optimalisatie, wat loopt goed? Waar moet verbetering worden aangebracht? Waar liggen nog kansen? Allemaal vragen om je in deze periode mee bezig te houden.

Indien deze stappen zijn doorlopen en jij het geduld hebt om Google en jouw klanten de weg naar jouw website te laten vinden dan zal je na verloop van tijd een stijging merken. Zorg ervoor dat de content die u maakt is voorzien van een ‘call-to-action’ die aantrekkelijk is voor mensen om uit te voeren.

Ga voor zekerheid

Het vindbaar maken van jouw website in Google is iets wat jij zelf zou kunnen, daar twijfelen wij niet aan. Maar of je dit op de juiste manier zal doen, alle mogelijkheden benut en de tijd hebt om dit te realiseren is twijfelachtig. Zelf zijn wij er voorstander van om zaken door experts te laten doen. Wanneer mijn auto aangeeft dat ik naar de garage moet dan kan ik natuurlijk zelf proberen het probleem op te lossen, maar voor de zekerheid ga ik liever even naar iemand die er verstand van heeft. Op het gebeid van vindbaarheid genereren bieden wie diezelfde zekerheid. Neem eens contact met ons op!

Afspraak maken

Ben jij geïnteresseerd in een SEO-traject en wil je nog meer informatie ontvangen of graag even kennis maken? Neem gerust contact op voor het maken van een afspraak. Wij komen graag even langs voor een kopje koffie en een goed gesprek.

SEO overijssel, drenthe, friesland en groningen

Misschien interessant?