Hoeveel blogs per maand moet ik schrijven?
Wil jij uw website vindbaar maken in Google? Wil jij dit doen door blogs te gaan schrijven? Het schrijven van blogs is een goede manier om mensen naar jouw website te trekken. Jouw geschreven blogs zullen namelijk na verloop van tijd bovendrijven in Google en de kans dat jouw klanten zichzelf via Google oriënteren is vrij groot. Het schrijven van blogs levert dus meer bezoekers op. De kans dat uit die bezoekers bestellingen of aanvragen komen is natuurlijk vrij groot. In dit artikel vertellen we alles over het schrijven van blogs.
Wat is een blog?
Een blog is een tekst waarop jij als ondernemer, bedrijf of persoon op gevonden wilt worden. Een blog wordt ook wel een artikel genoemd. In feite lees jij nu dus een blog. In een blog vertel je dat wat jij jouw klanten kan bieden, help je ze bij een bepaald probleem of geef je relevante informatie aan jouw doelgroep. Door jouw blog te publiceren zal Google op den duur jouw geschreven tekst indexeren. Hoe meer blogs jij hebt, hoe beter jouw blogs gewaardeerd worden en hoe beter jouw website is, hoe hoger jouw scores in Google zullen worden. Dit is een beetje in Jip-en-Janneke-taal de basis van SEO.
Gratis e-book:
zo vind je echt goede zoekwoorden
De juiste zoekwoorden zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? In dit e-book verklappen we het geheim van een goede zoekwoordenanalyse.
- Ontdek waarom de goede zoekwoorden van groot belang zijn voor de vindbaarheid van je site.
- Ontdek de strategie die 9 van de 10 ondernemers vergeten (en die jij nu wel toe kunt passen)
- Voorkom dat je kansen laat liggen met de tips uit de gratis e-book (gebaseerd op praktijkervaring)
Waarom is het schrijven van een blog zo belangrijk?
Blogs helpen jou en jouw bedrijf om meer mensen te bereiken. Het leuke van meer mensen bereiken is dat je meer omzet kan behalen. Je kan bereik online vergelijken met klanten in een winkel. Hoe meer er zijn, hoe groter de kans op verkoop. Het voordeel van een online bezoeker t.o.v. een klant in de winkel is dat een online bezoeker doorgaans veel gerichter, nee geen woordgrap, op zoek is naar een product of dienst. Iemand die door een winkel wandelt kan dat om 1001 redenen doen. Iemand die online zoekt op ‘bloemen bezorgen Drenthe’ zal dat niet zomaar doen. De kans dat een online bezoeker conversie oplevert is dus vele malen groter dan die man die als een kip zonder kop maar door de zaak wandelt op zoek naar zijn vrouw.
Waaraan moet een blog voldoen?
Een blog moet altijd geschreven zijn om de bezoeker te helpen. Natuurlijk moet er in het achterhoofd een bepaalde rekening worden gehouden met de werkwijze van Google. Maar de focus moet altijd liggen op het feit dat je jouw bezoeker wilt helpen. Weet jij van bepaalde problemen waar jouw klanten tegenaan lopen? Schrijf hier een blog over een probeer hierin zo duidelijk mogelijk een oplossing te bieden. Voorzie een blog altijd van een duidelijk opbouw, breng h1/h2/h3-titels aan en zorg voor een gerichte call-to-action (CTA). Zo maak jij jouzelf super toegankelijk. Nog een tip: staar je niet dood op de spelling. Natuurlijk wil je voorkomen dat jouw artikelen vol met spellingsfouten staan, maar een paar kleine foutjes zijn echt geen ramp. Bang zijn voor spelling- of taalfouten mag nooit een reden zijn om een artikel niet te plaatsen. De boodschap van jouw artikel is altijd vele malen belangrijker. Mocht het zou zijn dat jouw artikel wat foutjes bevat dan zal een klant jou daar vast eens op wijzen. Mocht jij in dit artikel fouten vinden: voel je vrij om ze te melden ;)!
Hoeveel blogs per maand schrijven?
Als je op basis van SEO gevonden wit worden dan moet je er rekening mee houden dat het boeken van resultaten wel eventjes kan duren. Dit betekent niet dat jij maar een beetje rustig aan kan gaan doen. Veel ondernemers denken eraan SEO op te pakken en schrijven vervolgens 2/3 blogs per maand. Op jaarbasis is dit zo weinig dat resultaten erg tegen zullen vallen. Als jij er echt voor wilt gaan en écht resultaat wilt behalen dan zal je gedurende minimaal zes maanden gewoon 10/20 artikelen per maand erdoor moeten rammen. Schrijf teksten van minimaal 400 woorden en zet ze online inclusief afbeeldingen. Let op: 10/20 artikelen per maand kost gewoon tijd. Neem die tijd dan ook en ga je artikelen niet afraffelen. Kan je wel een zinnige tekst van 800 of meer woorden schrijven?
Beginnen met schrijven: waarop letten?
Voordat je begint met schrijven is het goed om een bepaald plan te maken. Waarover ga je schrijven? Waar liggen kansen? Op welke zoektermen wil ik gevonden worden? Waar lopen mijn klanten tegenaan? Op welke gebieden ben ik anders dan anderen? Allemaal vragen waarop je van tevoren antwoord moet hebben voordat je gaat schrijven. Maak voorafgaand aan het schrijven dus een lijst met artikelen onderwerpen en probeer deze lijst en stapsgewijs doorheen te knallen.
Toch niet zelf schrijven?
Het kan zijn dat de informatie die je hier hebt gelezen wat rauw op je dak is komen te vallen. Want 10-20 artikelen per maand gaat jou gewoon serieus veel tijd kosten. Om deze reden is het misschien verstandig om dit uit te besteden. Dat kan bij ons. Wij hebben al vele bedrijven naar topposities in Google geschreven. Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Neem dan eens contact met ons op.
Samenwerken?
Wil je jouw marketingstrategie een boost geven en voorkomen dat je kostbare tijd en geld verspilt aan de verkeerde dingen? Ik ben Gert Jan Stevens en kan je helpen!
Ik ben niet de verkoper die je probeert vast te pinnen op een SEO-abonnement of je een social media-pakket willen aansmeren. Nee, ik ben hier om je echt te helpen. Ik wil met je meekijken, adviseren en samen met jou de beste aanpak bepalen.
“Van verwarring naar controle. Krijg grip op jouw online-activiteiten”
Geen gedoe, geen onnodige investeringen. Ik zorg ervoor dat jij grip krijgt op je marketing. Samen halen we de bezem door je huidige kanalen en vinden we de perfecte match voor jouw bedrijf. Ik ben hier om je te begeleiden, zodat je met vertrouwen jouw marketingstrategie kunt vormgeven.
Met mijn praktische aanpak voorkom je een hoop ellende en frustratie. Je bespaart tijd, krijgt een duidelijk beeld van jouw strategie en voelt de waarde van elke investering die je doet.
Ben je klaar om jouw marketing naar nieuwe hoogten te brengen? Aarzel niet langer en neem vandaag nog contact met me op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw marketingissues als sneeuw voor de zon verdwijnen en je vol vertrouwen kunt bouwen aan jouw succes!