Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn webshop?

Heb jij een webshop, maar vallen de bezoekers een beetje tegen? Wil jij graag meer bezoekers naar je webshop halen en ben je op zoek naar manieren om dit voor elkaar te krijgen? Het succes van een webshop valt en staat met bezoekers. Maar hoe krijg je die bezoekers nou naar jouw webshop? Daarvoor zijn meerdere manieren. In dit artikel vertellen we de mogelijke opties en de bijbehorende voor- en nadelen. Lees vooral even verder dus.

Waarom zijn bezoekers zo belangrijk voor een webshop?

Voor een webshop, zakelijke website of andere blogsite zijn bezoekers erg belangrijk. Een bezoeker is voor een webshop of zakelijke website een beetje te vergelijken met een klant die de winkel binnenstapt. Iedere bezoeker op jouw website is een potentiële klant.

Bezoekers die op jouw website binnenstromen hebben doorgaans een hoog conversieratio.  Zeker in vergelijking met een klant in de winkel, die kan worden gestoord door de drukte, kan gewoon even rond willen neuzen of kan om een andere reden niet van plan zijn om wat te kopen. Een online bezoeker zoekt doorgaans niet voor niets. Iemand die zoekt op ‘bloemen laten bezorgen Amsterdam’ zal dit 9 van de 10 keer doen omdat hij/zij daadwerkelijk van plan is om een bloemetje bij een bekende in Amsterdam te laten bezorgen. De kans dat deze persoon op jouw webshop overgaat tot het uitvoeren van een (koop)actie is dan ook groter dan die persoon die maar wat door de winkel schuifelt.

De andere kant van het verhaal is dat een online bezoeker minder druk voelt. Hij of zij moet dus op het goede moment gepakt worden. Gepakt worden door factoren als het product, de prijs en de verzending. Duurt dit te lang, dan is de kans dat hij of zij wegklikt of naar de concurrent gaat erg aanwezig.

In een winkel is dit anders. Daar wordt je aangesproken en voel je mogelijk de druk om over te gaat tot kopen. Zeker wanneer je enige tijd van de verkoper/verkoopster in beslag hebt genomen. Naast dat kun je als verkoper het gesprek aangaan. Als het eerste product niet bevalt kun je er een ander product bijpakken. Hierdoor is de kans van slagen groter.

Gratis e-book:
zo vind je echt goede zoekwoorden

De juiste zoekwoorden zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? In dit e-book verklappen we het geheim van een goede zoekwoordenanalyse.

  • Ontdek waarom de goede zoekwoorden van groot belang zijn voor de vindbaarheid van je site.
  • Ontdek de strategie die 9 van de 10 ondernemers vergeten (en die jij nu wel toe kunt passen)
  • Voorkom dat je kansen laat liggen met de tips uit de gratis e-book (gebaseerd op praktijkervaring)

Hoe krijg je bezoekers naar een webshop?

Een webshop valt en staat met de kwaliteit van de webshop. Zorg voor een duidelijke, overzichtelijke site die snel werkt en zich aanpast aan het apparaat van de bezoeker. Wanneer dit voor elkaar is, kan er gekeken worden naar mogelijkheden om de vindbaarheid te verbeteren. Maar hoe kan dat? We sommen een aantal mogelijkheden op:

SEA

Search Engine Advertising (SEA) is het doen van betaalde advertenties op Google. Door op bepaalde zoekwoorden advertentieruimte te kopen wordt jouw website beter vindbaar. SEA kan op korte termijn heel veel opleveren voor een website. De zoekwoorden waarop jij vandaag inzet kunnen morgen al leiden tot mooie resultaten. Het nadeel van SEA is dat elke klik naar jouw website direct geld kost. In elke bezoeker investeer jij dus eigenlijk een paar Euro. Indien zij vervolgens wat kopen is dat geen probleem, wanneer zij dit niet doen kan dat echter de verkeerde kant opgaan. SEA is dus dé manier om op de korte termijn resultaten te behalen, maar wanneer je stopt met advertenties dan blijft er helaas niets over.

SEO

Search Engine Optimalization (SEO) is het vindbaar maken van een website door middel van content. Door bijvoorbeeld artikelen te schrijven bouwt een website waarde op. Een website met veel waarde en goed gescheven artikel zal op op de door jou gekozen zoekwoorden bovenaan in Google kunnen komen. Dit duurt echter wel wat langer, maar is op de lange termijn erg interessant. SEO is dan ook een zeer duurzame investering. Ons SEO-traject is erop gericht om in een half jaar hele mooie resultaten te behalen. In tegenstelling tot SEA zal er met SEO in de eerste periode nog niet tot nauwelijks resultaat behaald zijn, maar na een half jaar staat er een website die tot in lengte van jaren omzet kan genereren.

Social Media

Een andere manier om bezoekers naar een website te halen is door social media in te zetten. Zo kan je met de pagina’s en accounts van jouw webshop proberen zelf bereik en volgers binnen te halen. Dit heeft als voordeel dat je volgers direct kan aanspreken doordat je in hun tijdlijn komt binnenvallen. Om je social media-account te boosten of door mensen rechtstreeks naar jouw website te trekken zou je influencers kunnen benaderen om samen te werken. In ruil voor geld kunnen zij jouw account/profiel/webshop promoten.

Offline reclame

Ook offline zijn potentiële klanten te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld door een advertentie in de (lokale) krant te plaatsen, een folder te versturen of doormiddel van reclame op bijvoorbeeld een bord langs de (snel)weg. Dit kan de naamsbekendheid vergroten, het nadeel is dat mensen offline niet direct en eenvoudig naar online kunnen gaan. Een ander nadeel is dat je totaal niet kan meten wie je bereikt, wat deze persoon doet met jouw boodschap en wat het oplevert. Offline reclame raden wij dan niet aan, maar kan de andere manieren wel versterken.

SEO uitbesteden: doe het GerichtR!

SEO is een manier van vindbaarheid genereren die jij als ondernemer zelf zou kunnen doen. Het nadeel is dat SEO tijdrovend is en wel wat specialistischer is dan de meeste mensen denken. SEO is namelijk meer dan ‘gewoon’ wat teksten schrijven en online zetten. Zo moeten er meta-omschrijvingen, titels, alt-teksten en essentiële gegevens ingevuld worden. Wij raden dan ook aan om SEO uit te besteden. Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan eens contact met ons op.

Samenwerken?

Wil je jouw marketingstrategie een boost geven en voorkomen dat je kostbare tijd en geld verspilt aan de verkeerde dingen? Ik ben Gert Jan Stevens en kan je helpen!

Ik ben niet de verkoper die je probeert vast te pinnen op een SEO-abonnement of je een social media-pakket willen aansmeren. Nee, ik ben hier om je echt te helpen. Ik wil met je meekijken, adviseren en samen met jou de beste aanpak bepalen.

“Van verwarring naar controle. Krijg grip op jouw online-activiteiten”

Geen gedoe, geen onnodige investeringen. Ik zorg ervoor dat jij grip krijgt op je marketing. Samen halen we de bezem door je huidige kanalen en vinden we de perfecte match voor jouw bedrijf. Ik ben hier om je te begeleiden, zodat je met vertrouwen jouw marketingstrategie kunt vormgeven.

Met mijn praktische aanpak voorkom je een hoop ellende en frustratie. Je bespaart tijd, krijgt een duidelijk beeld van jouw strategie en voelt de waarde van elke investering die je doet.

Ben je klaar om jouw marketing naar nieuwe hoogten te brengen? Aarzel niet langer en neem vandaag nog contact met me op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw marketingissues als sneeuw voor de zon verdwijnen en je vol vertrouwen kunt bouwen aan jouw succes!