Uitstraling van je bedrijf klopt niet
Het is belangrijk dat de uitstraling van je bedrijf klopt. Het gebeurt meermaals dat de uitstraling van het bedrijf heel anders is dan in werkelijkheid. Zo op het oog lijkt dat niet voor problemen te zorgen, echter zijn de gevolgen vaak groter dan verwacht. Veel voorkomende gevolgen zijn:
Ongelukkig personeel
Het personeel is ongelukkig. Aangezien ze een rol moeten aannemen die hen niet bevalt.
Klanten ontevreden
Het hebben van een uitstraling die niet klopt, kan ervoor zorgen dat klanten ontevreden raken. Dit komt omdat ze vooraf andere verwachtingen hadden.
Klanten die niet passen
Je krijgt te maken met klanten die niet bij jou als ondernemer en/of bij de onderneming passen.
Continue acquisitie
Klanten lopen bij je weg aangezien hetgeen wat ze zochten niet bij je konden vinden. Hierdoor zal je continue opzoek moeten gaan naar nieuwe klanten.
Ongeluk
En wat vaak onderschat wordt is het geluk van de ondernemer. Iets anders uitstralen dan je daadwerkelijk bent. Of iets anders doen dan je daadwerkelijk zegt kan je als ondernemer erg ongelukkig maken. Zij het omdat je iets doet wat je niet bent. Of omdat je iets niet doet, wat je wel bent.
Gratis e-book:
zo vind je echt goede zoekwoorden
De juiste zoekwoorden zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? In dit e-book verklappen we het geheim van een goede zoekwoordenanalyse.
- Ontdek waarom de goede zoekwoorden van groot belang zijn voor de vindbaarheid van je site.
- Ontdek de strategie die 9 van de 10 ondernemers vergeten (en die jij nu wel toe kunt passen)
- Voorkom dat je kansen laat liggen met de tips uit de gratis e-book (gebaseerd op praktijkervaring)
Voorbeeld: waarom moet een uitstraling kloppen?
Er zijn heel veel voorbeelden waaruit blijkt dat de uitstraling van je bedrijf moet kloppen bij wie je bent, en wat je doet.
Zo was ik laatst op een netwerkbijeenkomst hier in de buurt. Gebruikelijk bij deze bijeenkomsten is dat elke ondernemer of afgevaardigde van een bedrijf een pitch van één minuut kan geven. Dit om aan te geven wie hij of zij is, waar degene werkt en wat het doet. De ondernemer die ik dit voorbeeld wil noemen sprak continue over wij. Het liep strak in pak en noemde een grote organisatie die het als klant had.
Na de pitch is het tijd om te gaan netwerken. Ik stond aan de tafel waar deze ondernemer ook stond en raakte met hem in gesprek. Het beeld wat ik van hem en van zijn onderneming had voor het gesprek was heel ander dan die na het gesprek. Ik had na de pitch het idee dat ik te maken had met een ondernemer van een groot MKB-bedrijf die in een hoger prijssegment zijn producten en diensten aanbiedt.
Verwachtingen kwamen niet overeen
Echter na het gesprek bleek het om een ZZP’er te gaan die net een jaar gestart is. Hij gaf aan dat hij niet ontevreden is over de klandizie op dit moment, maar dat er nog wel wat omzet bij mag. Maar goed als starter valt het niet meer om dit voor elkaar te krijgen, voegde hij eraan toe.
Eenmaal in de auto dacht ik: hoe komt het dat hij moeilijk aan klanten komt? En hoe komt het dat het beeld van hem en zijn onderneming bij mij van 0 naar 100 ging en weer naar 0? Na mijn idee heeft dit alles te maken met uitstraling. Wat straal je uit? Wat zeg je? En klopt dat wel bij wat je doet? En bij wie je bent?
Ik was bij voorbaat niet geïnteresseerd in zijn diensten echter als ik dat wel zou zijn, had ik voor mijn gevoel een dikke portemonnee moeten hebben. Echter bleek dat naderhand heel anders te zijn. Hij schrok me in dit geval dus af in plaats van dat hij me aantrok om zaken te doen.
Doe wat bij je past
In mijn ogen is het van belang dat je heel dicht bij je identiteit blijft. Waarom zou jij je anders positioneren? Wat schiet je er mee op? Ik had laatst een meeting en trok zeer nette kleding aan. Ik keek in de spiegel en dacht echt: waar ben ik toch mee bezig? Ik moest lachen om mijzelf. Het past namelijk totaal niet bij mij. Ik hou er wel van om er verzorgd uit te zien en daar hoort ook zeker passende kleding bij. Maar ik heb wel besloten dat een 3-delig pak niet voor mij is weggelegd. Ik voel me er eerder een ongemakkelijk door dan dat ik er kracht mee uitstraal.
Veranderen mee met je organisatie
Het is natuurlijk zo dat de uitstraling van je bedrijf kan veranderen. Zo ben je misschien eens begonnen als kruidenier op de hoek, maar ben je inmiddels uitgegroeid tot een internationale speler als het gaat om kruiden en specerijen. Deze verandering zorgt ervoor dat er anders tegen je bedrijf wordt aangekeken. Daarom is het goed om de uitstraling van je bedrijf eens goed onder de loep te nemen. Want stel: je bent die internationale speler en hebt een paar zeer grote klanten die op punt staan om zaken met je te doen, maar je straalt nog steeds uit dat je de plaatselijke kruidenier bent. Werkt dat dan voor je, of tegen je?
Het is goed om daarover na te denken. Past de uitstraling die je hebt of aanneemt bij wat je doet en wat je zegt?
Samenwerken?
Wil je jouw marketingstrategie een boost geven en voorkomen dat je kostbare tijd en geld verspilt aan de verkeerde dingen? Ik ben Gert Jan Stevens en kan je helpen!
Ik ben niet de verkoper die je probeert vast te pinnen op een SEO-abonnement of je een social media-pakket willen aansmeren. Nee, ik ben hier om je echt te helpen. Ik wil met je meekijken, adviseren en samen met jou de beste aanpak bepalen.
“Van verwarring naar controle. Krijg grip op jouw online-activiteiten”
Geen gedoe, geen onnodige investeringen. Ik zorg ervoor dat jij grip krijgt op je marketing. Samen halen we de bezem door je huidige kanalen en vinden we de perfecte match voor jouw bedrijf. Ik ben hier om je te begeleiden, zodat je met vertrouwen jouw marketingstrategie kunt vormgeven.
Met mijn praktische aanpak voorkom je een hoop ellende en frustratie. Je bespaart tijd, krijgt een duidelijk beeld van jouw strategie en voelt de waarde van elke investering die je doet.
Ben je klaar om jouw marketing naar nieuwe hoogten te brengen? Aarzel niet langer en neem vandaag nog contact met me op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw marketingissues als sneeuw voor de zon verdwijnen en je vol vertrouwen kunt bouwen aan jouw succes!