arrow_drop_up arrow_drop_down
Uitstraling van je bedrijf klopt niet

Uitstraling van je bedrijf klopt niet

Het is belangrijk dat de uitstraling van je bedrijf klopt. Het gebeurt meermaals dat de uitstraling van het bedrijf heel anders is dan in werkelijkheid. Zo op het oog lijkt dat niet voor problemen te zorgen, echter zijn de gevolgen vaak groter dan verwacht. Veel voorkomende gevolgen zijn:

Ongelukkig personeel

Het personeel is ongelukkig. Aangezien ze een rol moeten aannemen die hen niet bevalt.

Klanten ontevreden

Het hebben van een uitstraling die niet klopt, kan ervoor zorgen dat klanten ontevreden raken. Dit komt omdat ze vooraf andere verwachtingen hadden.

Klanten die niet passen

Je krijgt te maken met klanten die niet bij jou als ondernemer en/of bij de onderneming passen.

Continue acquisitie

Klanten lopen bij je weg aangezien hetgeen wat ze zochten niet bij je konden vinden. Hierdoor zal je continue opzoek moeten gaan naar nieuwe klanten.

Ongeluk

En wat vaak onderschat wordt is het geluk van de ondernemer. Iets anders uitstralen dan je daadwerkelijk bent. Of iets anders doen dan je daadwerkelijk zegt kan je als ondernemer erg ongelukkig maken. Zij het omdat je iets doet wat je niet bent. Of omdat je iets niet doet, wat je wel bent.

Voorbeeld: waarom moet een uitstraling kloppen?

Er zijn heel veel voorbeelden waaruit blijkt dat de uitstraling van je bedrijf moet kloppen bij wie je bent, en wat je doet.

Zo was ik laatst op een netwerkbijeenkomst hier in de buurt. Gebruikelijk bij deze bijeenkomsten is dat elke ondernemer of afgevaardigde van een bedrijf een pitch van één minuut kan geven. Dit om aan te geven wie hij of zij is, waar degene werkt en wat het doet. De ondernemer die ik dit voorbeeld wil noemen sprak continue over wij. Het liep strak in pak en noemde een grote organisatie die het als klant had.

Na de pitch is het tijd om te gaan netwerken. Ik stond aan de tafel waar deze ondernemer ook stond en raakte met hem in gesprek. Het beeld wat ik van hem en van zijn onderneming had voor het gesprek was heel ander dan die na het gesprek. Ik had na de pitch het idee dat ik te maken had met een ondernemer van een groot MKB-bedrijf die in een hoger prijssegment zijn producten en diensten aanbiedt.

Verwachtingen kwamen niet overeen

Echter na het gesprek bleek het om een ZZP’er te gaan die net een jaar gestart is. Hij gaf aan dat hij niet ontevreden is over de klandizie op dit moment, maar dat er nog wel wat omzet bij mag. Maar goed als starter valt het niet meer om dit voor elkaar te krijgen, voegde hij eraan toe.

Eenmaal in de auto dacht ik: hoe komt het dat hij moeilijk aan klanten komt? En hoe komt het dat het beeld van hem en zijn onderneming bij mij van 0 naar 100 ging en weer naar 0? Na mijn idee heeft dit alles te maken met uitstraling. Wat straal je uit? Wat zeg je? En klopt dat wel bij wat je doet? En bij wie je bent?

Ik was bij voorbaat niet geïnteresseerd in zijn diensten echter als ik dat wel zou zijn, had ik voor mijn gevoel een dikke portemonnee moeten hebben. Echter bleek dat naderhand heel anders te zijn. Hij schrok me in dit geval dus af in plaats van dat hij me aantrok om zaken te doen.

uitstraling van je bedrijf

Klopt hetgeen wat je uitstraalt bij wat je doet, en bij wie je bent?

Doe wat bij je past

In mijn ogen is het van belang dat je heel dicht bij je identiteit blijft. Waarom zou jij je anders positioneren? Wat schiet je er mee op? Ik had laatst een meeting en trok zeer nette kleding aan. Ik keek in de spiegel en dacht echt: waar ben ik toch mee bezig? Ik moest lachen om mijzelf. Het past namelijk totaal niet bij mij. Ik hou er wel van om er verzorgd uit te zien en daar hoort ook zeker passende kleding bij. Maar ik heb wel besloten dat een 3-delig pak niet voor mij is weggelegd. Ik voel me er eerder een ongemakkelijk door dan dat ik er kracht mee uitstraal.

Veranderen mee met je organisatie

Het is natuurlijk zo dat de uitstraling van je bedrijf kan veranderen. Zo ben je misschien eens begonnen als kruidenier op de hoek, maar ben je inmiddels uitgegroeid tot een internationale speler als het gaat om kruiden en specerijen. Deze verandering zorgt ervoor dat er anders tegen je bedrijf wordt aangekeken. Daarom is het goed om de uitstraling van je bedrijf eens goed onder de loep te nemen. Want stel: je bent die internationale speler en hebt een paar zeer grote klanten die op punt staan om zaken met je te doen, maar je straalt nog steeds uit dat je de plaatselijke kruidenier bent. Werkt dat dan voor je, of tegen je?

Het is goed om daarover na te denken. Past de uitstraling die je hebt of aanneemt bij wat je doet en wat je zegt?

Misschien vind je deze artikelen ook leuk?

Eens praten?

Benieuwd hoe dit werkt? Neem eens contact op. Ik vind het leuk om te helpen of om te inspireren. Dus laten we gewoon eens zonder verplichtingen een kop koffiedrinken.