arrow_drop_up arrow_drop_down

Identiteit van je onderneming

Elke ondernemer is gestart met een unieke reden. De één is van kinds af aan al actief in een familiebedrijf en de ander is z’n onderneming gestart omdat het een uniek idee, product of dienstverlening heeft. Vaak is het zo dat hoe dichter de ondernemer bij de kern van de onderneming zit, hoe meer het bedrijf een eigen en unieke identiteit heeft. Dat wil ook automatisch zeggen: als je bedrijf erg groeit ontstaat er na verloop van tijd vaak een identiteitscrisis.

Wat is een identiteitscrisis

Uiteraard leg ik dit wat zwart-witter uit dan het in werkelijkheid is. Een identiteitscrisis is eigenlijk heel simpel uit te leggen: je zegt, je doet en je biedt iets heel anders dan wat past bij jou als ondernemer en/of onderneming.

Er zijn hier genoeg voorbeelden van. Zo sprak ik laatst een ondernemer die actief is de betonwereld. Een hele duidelijke en directe no-nonsens ondernemer die soms wat nors overkomt. Hij beschikt over ontzettend veel kennis en kunde en noemt het beestje bij de naam zonder daar om heen te draaien.

Echter als ik op z’n website kijk, z’n folder lees of z’n uitingen op Facebook doorneem krijg ik een heel ander beeld. Het werd ontzettend netjes en formeel, alles werd in u-vorm geschreven en de flexibiliteit en dosis humor die het in werkelijkheid heeft straalt nergens uit.

Een ander voorbeeld is die van een horecaondernemer. De zaak van deze ondernemer komt op mij over als een fastfoodzaak. Het heeft een broodcorner voor afhaalbroodjes, een paar zitplekken (plastic stoelen) en een ietwat schreeuwerige uitstraling. Echter pretendeert de ondernemer een lunchroom te zijn. Zo’n situatie of geval schaar ik onder de categorie: identiteitscrisis. Alsof de McDonald’s schreeuwt dat je voor een luxe 3-gangen diner bij hen moet zijn.

Verwachtingen van de klant vallen tegen

Vaak zie je dat in deze situaties dergelijke bedrijven niet de omzet en winst halen de ze graag willen halen! Dit heeft vaak met meerdere dingen te maken:

  • Klanten komen bij je in de zaak en raken teleurgesteld. Ze hadden gehoopt op een heerlijke lunchroom met huiskamergevoel maar krijgen een heerlijk broodje waar het huiskamer gevoel ontbreekt.
  • Het kan ook zijn dat klanten je overslaan. Zodra je identiteit niet klopt wek je een soort van argwaan op. Mensen zijn niet gek en krijgen het idee dat ze bedonderd worden. Zo letterlijk spookt dat niet door hun hoofd, echter is dat wel de reden waarom ze er niet voor kiezen om door de deuropening te stappen/

Er is geen goed of slecht in deze. Sterker: de markt heeft behoefte aan verschillende soorten bedrijven en producten. Waar het omgaat is: wat je zegt, wat je uitstraalt – komt dat overeen met wat je doet en aanbiedt?

Na verloop van tijd verandert de zaak

Wat je vaak ziet is dat na verloop van tijd de zaak of de markt waarin je actief bent veranderd. Een mooi voorbeeld hiervan is de retail. Heel vroeger had je ambachtelijke en lokale zaken zoals schoenmakers, bakkers en kleine kledingzaken, dat is na verloop van tijd met groot succes overgenomen door grote bedrijven als Blokker en V&D. Wat nu de trend is dat deze bedrijven omvallen, dit heeft te maken met de online concurrentie van bijvoorbeeld Coolblue en Bol.com. Dat de grote ketens omvallen kan meerdere oorzaken hebben, denk aan:

  • Er is geen wezenlijk verschil met online kopen en in de winkel kopen. Er geen positief onderscheid aan te wijzen!
  • Het is jarenlang veel te goed gegaan met deze bedrijven. De zaak is volledig ingedut, het geld klotste tegen de plinten. Er was geen enkele reden om te innoveren.
  • Er is geen identiteit te ontdekken, de grote warenhuizen zijn eigenlijk opslagplaatsen van producten waar je als klant (mits het op voorraad is) iets tussenweg kunt trekken.

identiteit winkel

Straal uit wat je doet, dat wint altijd

Veel ondernemers in de retail die traditioneel zijn aangelegd zijn bezig om veranderingen door te voeren. Wat er vaak gebeurd is dat er een koffiemachine in de zaak wordt neergezet en dat je een kop koffie krijgt wanneer je in de zaak rondwandelt. Echter is dat natuurlijk niet de oplossing. Denk als ondernemer na over wat je wilt uitstralen? Wat is jouw ideale klant? Wat zijn je kernwaarden? Welke producten verkoop je het liefst? Wat gaat jou aantoonbaar onderscheiden van de concurrent?

Stel je bent juwelier. Je kent veel mensen uit het hogere segment. Je hart gaat door vakmanschap sneller kloppen. En je bent gefascineerd door de techniek van een Rolex-horloge. Je kennis en kunde komt helemaal tot uiting op het moment dat iemand met al z’n spaargeld de zaak binnenloopt om volledig geïnformeerd te worden over dat ene product. Stel je bent zo’n juwelier? Dan moet de uitstraling van je pand, je folder, je bedrijfskleding, je producten, je website, je advies en je dienstverlening daar volledig op aansluiten.

Online met de tijd mee

Ik noem veel voorbeelden van winkels, dit omdat dit heel erg herkenbare voorbeelden zijn. Echter moet je als je online actief bent niet denken, dit is niet voor mij bestemd. De afgelopen jaren zijn het aantal webshops in belachelijke mate tegenomen. De vraag die een winkelier aan zichzelf moet stellen, moet een online-ondernemer ook aan zichzelf stellen. Dus, wat wil jij uitstralen? Wat is jouw ideale klant? Welk product verkoop jij het liefst? Wat onderscheidt jou van je concurrent? Waarom koopt men bij jou en niet bij een ander? Dat zijn vragen die er serieus toe doen.

Een mooi voorbeeld van een internetonderneming met een eigen identiteit is Coolblue. Zij onderscheiden zich niet op basis van hun producten. Je kunt eenzelfde Samsung televisie kopen bij Wehkamp en BCC. Echter vliegen de omzetten daar door het dak en zijn veel klanten omgeturnd tot fan en ambassadeur. Mensen voelen zich, ondanks het feit dat het een internetonderneming is, verbonden. Dit heeft alles te maken met de sterke identiteit die ze hebben. Ze omschrijven hun kernwaarden en cultuur dan ook als volgt:

Gewoon verwonderen (ontzettend Coolblue)

  • Flexibel (durven veranderen)
  • Vrienden (eerlijk, direct, open)
  • Gewoon, doen (elke dag een beetje beter)
  • Eigenzinnig (dus een beetje anders)

Op de website van Coolblue vertellen ze meer over hun cultuur en identiteit

Ik zou zeggen, bestel daar eens een product. Houd de slogan (alles voor een glimlach) in je achterhoofd, en je zult tot de conclusie komen dat het product, de prijs ineens van ondergeschikt belang is.

identiteit coolblue

Foto: Coolblue.nl

Misschien vind je deze artikelen ook leuk?

Eens praten?

Benieuwd hoe dit werkt? Neem eens contact op. Ik vind het leuk om te helpen of om te inspireren. Dus laten we gewoon eens zonder verplichtingen een kop koffiedrinken.