arrow_drop_up arrow_drop_down

Een ingedutte zaak | Gevolg: teruglopende omzetten & weinig activiteit

Een ingedutte zaak. Er zijn heel veel bedrijven in Nederland die ingedut zijn. Een ingedutte zaak kan heel veel verschillende oorzaken hebben. We schrijven er voor het beeld een paar op.

Familiebedrijf

Je ziet regelmatig in familiebedrijven dat zij na verloop van tijd ingedut zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer de oorspronkelijke ondernemer zijn bedrijf heeft overgedragen aan zoon of dochter. Reden is vaak dat de ondernemer een stap terug wil doen, die heeft zich jarenlang het schompes gewerkt en vind het tijd voor een nieuwe generatie. Echter blijkt dat in de praktijk moeilijker dan verwacht. De ondernemer bemoeit zich nog te veel met de zaak waardoor de nieuwe generatie beperkt wordt in het doorvoeren van nieuwe en frisse ideeën.

Trouwe personeelsleden

Het hebben van trouwe personeelsleden is erg waardevol. Echter kan het ook een gevaar zijn. Zodra al jouw personeel meer dan 10 jaar in de zaak werkt ontstaat er een soort van bedrijfsblindheid. Ik heb een mooi voorbeeld van een kennis die in een winkel ging werken. De winkel was al jarenlang een bekende naam in de stad en het personeel was hondstrouw. Degene met de kortste dienstjaren werkte er inmiddels al acht jaar. Dat wil zeggen dat mijn kennis dus de eerste nieuwe werknemer was in acht jaar. De eerste werkdag viel hem ontzettend veel op. Grote dingen maar ook zeker kleine dingen. Zo attendeerde hij de eigenaar erop dat de sterrenhemel bij de ingang niet brandt, waarop een medewerker reageert: sterrenhemel? Hebben wij een sterrenhemel? Dit voorbeeld geeft voor mij aan dat het personeel, maar ook de eigenaar volledig ingedut is. Men ziet niet meer scherp. Het ontbreekt duidelijk aan een overkoepelende en kritische blik.

Te veel winst en omzet

Een ander voorbeeld is dat het bedrijf in de afgelopen jaren te veel winst en omzet heeft gedraaid. Het geld klotst werkelijk tegen de plinten aan waardoor er een vorm van luiheid is ontstaan. Het gaat immers zo goed dat het zetten van een extra stap of doorvoeren van innovatie, nieuw elan of verbeterde dienstverlening niet als noodzakelijk wordt gezien.

Kenmerken van een ingedutte zaak

Een ingedutte zaak kun je herkennen aan de volgende kenmerken.

  • Al jarenlang dezelfde uitstraling
  • 0% vernieuwing in het assortiment
  • Jarenlang dezelfde personeelsleden
  • Niet meegaand met de tijd
  • Verschuilen achter excuses of zelfde aangeprate waarheden (zoals: in onze branche werkt een webshop niet)
  • Je voelt geen energie en activiteit op het moment dat je contact hebt
  • Sluit niet aan op de interesses van de doelgroep
  • Geen noodzaak zien om klant echt te helpen
  • Personeel heeft weinig tot geen commitment

Voorbeeld van een zaak die niet ingedut is

In Hoogeveen hebben we sinds kort een nieuwe horecazaak. Die zaak die bruist, het gaat tekeer, het personeel is scherp. Als je daar binnenkomt dan voel je de energie en de activiteit. Vanaf het moment dat je binnenkomt zijn ze enorm alert. Je wordt begroet, er wordt een tafel toegewezen maar zodra je jouw drankje ophebt zal men ook bij je langskomen om te vragen of je nog wat anders te drinken wilt hebben. Het is duidelijk dat het hier allesbehalve ingedut is. Het gevoel wat ik erbij krijg is dat zowel de kok als de afwasser zich ervan bewust is dat het om de knikkers gaat.

ingedutte zaak

Voorbeeld van een zaak die wel ingedut is

Er zijn tal van kapperszaken in Nederland. Als ik voor mezelf spreek heb ik eigenlijk geen voorkeur door wie ik geknipt word. Het gebeurt dan ook regelmatig dat ik switch van kapper zaak. Laatst stapte ik een zaak binnen waar ik nog nooit was geweest, maar waar het wel lekker rustig was. Dus ik dacht: dan ben ik mooi snel aan de beurt.

Ik stap binnen en sta vijf minuten om me heen te kijken. Geen personeelslid gezien, er is niemand die denkt zullen we deze klant even verder helpen? Tot het moment dat ik opgemerkt werd. Eenmaal in de kapper stoel bleek dat ik geknipt werd door de ondernemer. Ik vroeg aan hem of die een drukke dag had gehad. De ondernemer vertelde dat hij het de afgelopen jaren veel minder druk heeft dan de jaren ervoor. Dat had volgens hem zo’n redenen hij stipte o.a. het internet, de jeugd van tegenwoordig en de toenemende Turkse kapperszaken aan. Na het knippen wilde ik afrekenen bij de kassa, ik toverde mijn pinpas tevoorschijn en vroeg: mag ik ook pinnen? Waarom ik het antwoord kreeg: nee, we hebben geen pinapparaat. Ik viel bijna achterover en dacht: in 2019 geen pinapparaat? Dus ik naar de dichtstbijzijnde bank om geld op te nemen en dacht in tussen continue na over waar ik getuige van was geweest. De ondernemer heeft jarenlang goede omzetten gedraaid, heeft om die reden nooit geïnnoveerd of zijn product verbeterd.

En ondanks de teruglopende omzet zijn ze niet tot de conclusie gekomen dat er werk aan de winkel is. Dat ze mee moeten met de tijd en dat de schouders eronder gezet moeten worden.

Pijnlijke conclusie

In vele gevallen laten de gevolgen van een ingedutte zaak jaren op zich wachten. Dit komt omdat het een meer jaren probleem is. Echter als de gevolgen zich eenmaal aandienen dan valt het niet mee om deze op te lossen. Het moeilijkste zit hem vaak in het herkennen en erkennen van het probleem.

Als de omzet in de afgelopen vijf jaar met 60% is teruggelopen is het voor veel ondernemers moeilijk om aan te duiden waar het verkeerd is gegaan. Mocht je tot de conclusie zijn gekomen dat je te weinig gang in de zaak hebt gebracht dan is stap twee, het erkennen daarvan vaak nog een hele pittige. In principe kom je dan tot de conclusie dat je steken hebt laten vallen. Een verhelderende maar ook zeker een confronterende conclusie.

pijnlijke conclusie ingedutte zaak

Wat te doen als je zaak is ingedut?

Heb je het gevoel dat jouw zaak aan het indutten is? Of is jouw zaak voor je gevoel ingedut? Dan is het aan te raden om je zaak eens goed te laten doorlichten. In veel gevallen werkt het ’t beste om dit te laten doen door een externe partij. Reden is dat zij volledig onafhankelijk kunnen waarnemen.

Zaken die je helder moet krijgen:

  • Wat je zegt, komt dat nog overeen met wat je doet?
  • Wat je wilt uitstralen, straal je dat ook daadwerkelijk uit?
  • Sluit je zaak nog wel aan op de doelgroep die je hebt?
  • Wat onderscheidt jouw (in positieve zin) van jouw concurrent?
  • Waar ben je echt goed in? En waar krijg je energie van?
  • Welke kansen liggen er? Welke benut je en welke laat je onbenut?

Het is heel belangrijk om te weten hoe je zaak er daadwerkelijk voorstaat. Dat kan in sommige gevallen erg confronterend zijn, maar het kan je wel aanzetten tot de stappen die nodig zijn. Stappen die ervoor zorgen dat de omzetten weer stijgen. Stappen die ervoor zorgen dat mensen weer naar je toekomen en een positief beeld krijgen van jouw actieve onderneming.

Misschien vind je deze artikelen ook leuk?

Eens praten?

Benieuwd hoe dit werkt? Neem eens contact op. Ik vind het leuk om te helpen of om te inspireren. Dus laten we gewoon eens zonder verplichtingen een kop koffiedrinken.