product verkoopt niet

Mijn product verkoopt niet

Wil je graag een product aan de man brengen maar lukt dit tot op heden niet? Heb je geïnvesteerd en ben je op het moment al een tijd bezig om het product te verkopen maar blijft de verkoop tegenvallen? Dan is goed om te kijken waar dit aanligt. Er kunnen verschillende factoren invloed hebben op de verkoop van je product, denk aan:

  • Er is geen behoefte aan
  • Mensen weten er niet vanaf
  • Het is te vooruitstrevend
  • Klanten weten niet van je bestaan af
  • Concurrentie
  • Kwaliteit van het product
  • Uitstraling van je bedrijf

Een goed product verkoopt vanzelf

Uiteindelijk is het zo dat een goed product zichzelf verkoopt. Alleen dan is de vraag wat maakt een product een goed product? Het gaat in ieder geval veel verder dan alleen over het product/dienstverlening. Het gaat om het totaalplaatje. Klanten die in je winkel staan of op je website zitten moeten een goed gevoel krijgen bij het totaalplaatje. Maar waar bestaat zo’n totaalplaatje uit?

Gratis e-book:
zo vind je echt goede zoekwoorden

De juiste zoekwoorden zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? In dit e-book verklappen we het geheim van een goede zoekwoordenanalyse.

  • Ontdek waarom de goede zoekwoorden van groot belang zijn voor de vindbaarheid van je site.
  • Ontdek de strategie die 9 van de 10 ondernemers vergeten (en die jij nu wel toe kunt passen)
  • Voorkom dat je kansen laat liggen met de tips uit de gratis e-book (gebaseerd op praktijkervaring)

Product moet kloppen met wat je doet

Het is van belang dat het product wat je aanbiedt dat dit past bij wat je zegt, uitstraalt en doet. Stel je bent advocaat en hebt ook kopje webshop op je website staan. In deze webshop staan allerlei afdekzeilen in verschillende soorten en maten. Dan is dat iets wat totaal niet past bij hetgeen wat je doet. Dit zorg voor argwaan bij de websitebezoeker.

Kwaliteit van het product

Uiteraard is het van belang dat de kwaliteit van het product goed moet zijn. Zodra het product slecht van kwaliteit is hebben mensen er geen interesse in en zullen ze het niet bij je afnemen. In een webshop is het soms lastig om te achterhalen of het product van goede of van slechte kwaliteit is. Wat werkt is het werven van reviews. Meningen van anderen die het product hebben gekocht wegen bij veel kopers erg zwaar.

Prijs

Logischerwijs moet de prijs ook kloppen. Door de komst van het internet is het heel makkelijk om prijzen te vergelijken. Het is belangrijk dat deze niet veel lager of hoger ligt dan die van de concurrent. Dat geeft de klant een onbetrouwbaar gevoel.

Uitstraling

De uitstraling van je bedrijf heeft ook degelijk invloed. Dit geldt voor bedrijven die online en offline actief zijn. Ik zocht laatst naar een hoveniersbedrijf hier in de buurt. Ik kwam vervolgens op een website terecht waar ik niet vrolijk van werd. Ik kreeg het idee dat het bedrijf niet professioneel was en een houtje-touwtje beleid voerde. Het heeft me doen besluiten om verder te zoeken!

Marktbehoefte

Het is van cruciaal belang dat er behoefte is aan je product. Op het moment dat er geen behoefte is, zal het lastig worden om je product te verkopen. Mensen zullen niet vanuit het niets iets kopen waarvan zij denken dat ze het niet nodig zijn.

Er is één maar, want je kunt ook een behoefte creëren. In de tijd van paard en wagen was er geen behoefte aan een auto. Want men had een paard en wagen. Uiteindelijk geldt dat voor elk innovatief product.

Zo zijn er in 1999 mensen op straat geïnterviewd. Hen is gevraagd of zij behoefte hadden aan een smartphone.  Er was er geen één die zei dat het ze wel zinvol leek. Sterker ze kwamen met argumenten die inmiddels ondenkbaar zijn: ‘De hele dag bereikbaar zijn? Daar moet ik echt niet aandenken’

Enkele jaren later zijn deze mensen wederom geïnterviewd. Het grappige is dat ze allen een smartphone tot hun beschikking hadden. De behoefte van de mensen was dus veranderd.

Te veel over het product praten

Het kan zijn dat je te veel over het product praat. Dat doen overigens heel veel bedrijven. Vaak zeggen ze wat ze allemaal kunnen. Maar vaak is dat niet de reden dat mensen zaken met je doen. Ook omdat er vaak al soortgelijke producten en/of dienstverleningen worden aangeboden. Maar waarom doen ze dan zaken met je? Ze doen zaken met je omdat ze zich willen identificeren aan je bedrijf, omdat ze loyaal aan je zijn of omdat ze geloven in hetgeen wat jij zegt.

Wat dus veel interessanter om naar buiten te brengen is: Waarom verkoop jij het product? Waarom is het product handig? Waarom zou jij het product adviseren?

Artikel wat hier op aansluit: verkoop begint van binnenuit 

Te weinig in beeld

Een laatste voorbeeld is dat je te weinig in beeld bent. Ben je net met een webshop begonnen en denk je dat je vanaf dan begint te verkopen? Dan heb ik slecht nieuws voor je. In veel gevallen begint het spelletje pas op het moment dat je webshop is opgeleverd. Je zult flink wat tijd moeten investeren om vindbaar en zichtbaar te worden.

In het geval van een webshop zijn er twee mogelijkheden. Je kunt voor SEA kiezen, dat is een betaalde advertentie in Google. Je betaalt een bedrag per klik en hoopt dat mensen overgaan tot koop. En een andere optie is zoekmachine optimalisatie (SEO). Je duikt op dat moment in het hoofd van de klant en gaat na hoe iemand op Google zoekt. Aan de hand hiervan ga jij content schrijven, zodat ze bij jou op de website terecht komen. Met veel bezoekers en een duidelijke call to action neemt de kans op verkoop hierdoor toe.

Samenwerken?

Wil je jouw marketingstrategie een boost geven en voorkomen dat je kostbare tijd en geld verspilt aan de verkeerde dingen? Ik ben Gert Jan Stevens en kan je helpen!

Ik ben niet de verkoper die je probeert vast te pinnen op een SEO-abonnement of je een social media-pakket willen aansmeren. Nee, ik ben hier om je echt te helpen. Ik wil met je meekijken, adviseren en samen met jou de beste aanpak bepalen.

“Van verwarring naar controle. Krijg grip op jouw online-activiteiten”

Geen gedoe, geen onnodige investeringen. Ik zorg ervoor dat jij grip krijgt op je marketing. Samen halen we de bezem door je huidige kanalen en vinden we de perfecte match voor jouw bedrijf. Ik ben hier om je te begeleiden, zodat je met vertrouwen jouw marketingstrategie kunt vormgeven.

Met mijn praktische aanpak voorkom je een hoop ellende en frustratie. Je bespaart tijd, krijgt een duidelijk beeld van jouw strategie en voelt de waarde van elke investering die je doet.

Ben je klaar om jouw marketing naar nieuwe hoogten te brengen? Aarzel niet langer en neem vandaag nog contact met me op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw marketingissues als sneeuw voor de zon verdwijnen en je vol vertrouwen kunt bouwen aan jouw succes!

Vergelijkbare berichten