arrow_drop_up arrow_drop_down
in Omzet

Jouw website is een verkoper

Veel ondernemingen kiezen voor een website. De prijzen voor het bouwen van een website verschillen enorm. De één betaalt er een 300,- voor en laat deze maken door een neefje op de zolderkamer. En de huurt een professioneel bedrijf in en betaald 4500,-.  Vaak stel ik de vraag aan ondernemers: waarom heb je een website? Meestal krijg ik vrij algemene antwoorden, zoals:

  • Iedereen heeft er één
  • Het is mijn online visitekaartje
  • Mensen kunnen dan alles even nalezen op de site

Allemaal leuk en aardig. Maar hoeveel geld wil je betalen om bovenstaande te bereiken? Wil je überhaupt betalen om bovenstaande te bereiken? Veel ondernemers verbinden geen doelstellingen aan hun website. Het gevoel dat ze wel een website moeten omdat de rest het ook heeft zorgt er vaak voor dat ze er één laten bouwen. Best opmerkelijk aangezien veel ondernemers resultaatgericht zijn en daarom ook doelstellingen hangen aan gedane investeringen en werkzaamheden.

Een mooi voorbeeld hiervan is omzetdoelstellingen bij een verkoper. Vaak krijgt een accountmanager een bonus op het moment als hij of zij z’n doelstelling haalt. Soms wordt dit ingezet als drukmiddel. Maar het wordt ook ingezet om de investering in de werknemer enigszins te waarborgen. Op het moment dat hij de resultaten behaald waarvoor hij in dienst is genomen, mag die ook profiteren van z’n succes.

Bovenstaande is een heel concreet voorbeeld van doelstellingen en verwachtingen verbinden aan investering in tijd en geld. Zoals gezegd wordt dit veelal niet gedaan bij aanschaf van een website. Maar waarom eigenlijk niet?

website verkoper

Overeenkomsten website en verkoper

Er zijn veel overeenkomsten tussen een website en een verkoper. We sommen een paar vergelijkingen voor je op en lichten het kort toe:

Omzet voor je binnen slepen

Een verkoper pakt een telefoonlijst en begint aan koude acquisitie. Hij hoopt afspraken te maken om op die manier een klant binnen te slepen. Een website kan logischerwijs niet bellen. Alleen als jij goed gevonden wordt in Google, kan een klant wel iets zoeken. Sta jij op nummer één en sluit jouw product en/of dienstverlening aan bij hetgeen wat degene zoekt? Dan is een bestelling of contactformulier invullen snel gedaan.

Product of dienstverlening tonen

Heeft u een nieuw product of dienstverlening? Dan kan een verkoper bestaande klanten bellen en informeren. Ook kan uw verkoper bij de deur langs gaan. Bij een website gaat dit net zo. Je kunt ervoor kiezen om een prachtige productpagina op de website te zetten. Stuur uw klanten een mail met daarin de introductie van uw nieuwe product of dienstverlening. En ze zijn helemaal op de hoogte.

Mensen bereiken

Het bereiken van mensen is in de sales en in de marketing stap nummer één. Als je niemand reikt zal niemand wat bij je kopen. Een verkoper die actief is in een voetbalteam kan aan de kantinetafel vertellen wat hij voor een werk doet. Eén van zijn teamgenoten kan dit hebben onthouden. Bij een website werkt dit anders. Laatst sprak ik een ondernemer die afdekzeilen verkoopt. Ik vroeg aan hem waar zijn klanten die afdekzeilen voor gebruiken. Hij liet me enkele foto’s zien: ik zag dat de dekzeilen ook gebruikt werden om konijnen en kippen uit de regen en wind te houden. Hij zei dat hij een artikel op z’n website had staan over: hoe bouw ik een kippenhok? Mensen die benieuwd zijn hoe ze een kippenhok bouwen komen wellicht op z’n website terecht. Hiermee weet hij meer mensen te bereiken dan wanneer hij zich enkel en alleen focust op de afdekzeilen. Het kan zijn dat de bezoeker geen interesse heeft in een afdekzeil. Maar het kan ook zijn, dat hij het onthouden heeft en in later stadium erachter komt dat hij toch een afdekzeil nodig heeft. Een ander optie is dat hij heeft rondgesnuffeld op de website en onder de indruk is geraakt van het product. Vervolgens komt hij op een verjaardag en hoort hij aan een andere tafel dat iemand opzoek is naar een afdekzeil.

Informatie winnen

Als een verkoper veel in gesprek is met (potentiële) klanten wint die automatisch informatie in. Een voorbeeld is dat je ziet dat je het product sneller verkoopt aan mannelijke ondernemers dan aan vrouwelijke ondernemers. Bij een website gaat dat net zo. Met Google analytisch heb je inzichtelijk hoeveel mensen er op je website zitten, via welke kanalen, uit welk deel van het land (etc. etc.)

Uitleg geven

(Potentiële) klanten kunnen vragen hebben over jou als bedrijf, of over jouw product en/of dienstverlening. Verkopers kunnen deze vervolgens beantwoorden. Hetzelfde geldt voor een website: zo zou je een meest gestelde vragen pagina op je site kunnen zetten.

vergelijking verkoper en website

Voordelen van omzet uit je website

Veel ondernemers weten hoe het proces loopt zodra ze een verkoper in dienst neemt. Alleen 86% procent van de ondernemers weet niet hoe het proces werkt als ze omzet willen halen uit hun website. Onwetendheid zorgt er vaak voor dat er gekozen wordt voor de weg die die vertrouwd aanvoelt. Logisch, anderzijds is het goed om te weten wat de voordelen zijn van verkoop via je website. We sommen een paar van die voordelen voor je op:

Klanten komen naar jou

Een groot voordeel is dat klanten naar jou toe komen in plaats van andersom. Iemand zoekt specifiek wat in Google. Je kunt de conclusie trekken dat ze een behoefte hebben die ingevuld moet worden. Op het moment dat ze dat bij jou vinden ligt er direct een omzetkans voor je bedrijf.

24/7 leads generator

Je website is 24/7 online. Dat staat helemaal los van je openingstijden. Ideaal, want het kan zijn dat jouw klant iets zoekt op het moment dat je helemaal niet geopend bent.

Klant die bij je past

Zodra je de identiteit van jou als ondernemer en van jouw onderneming ook voelbaar is op de website. Krijg je ook klanten die bij je passen! Mensen kopen vaak op basis van emotie. Krijgen ze een goed gevoel bij jou bedrijf? Dan is de kans groot dat er raakvlakken zijn tussen jou en je klant.

Afstand bestaat niet meer

Afstand bestaat in wezen niet meer. Als je als bedrijf gevestigd bent in Zuid-Holland dan stuur je niet snel je accountmanager richting Franeker. Dat zou ook onlogisch zijn aangezien er genoeg bedrijven zijn in Zuid-Holland. Alleen het is natuurlijk we zo dat er bedrijven zijn in de rest van het land die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienstverlening maar op dit moment jouw bedrijf niet kennen.

Minder tijdrovend

Mensen bereiken en omzet genereren via de website is behoorlijk minder tijdrovend dan wanneer je bijv. aan koude acquisitie doet of op beurzen staat. Moet wel zeggen dat er mensen zijn die denken dat online-marketing geen tijd kost. Dat wil ik direct ontkrachten. Online-marketing kost wel degelijk tijd en is een continu proces. Alleen in vergelijking met… is flink tijdbesparend.

Minder kosten

Je hebt aanzienlijk minder kosten. Normaal gesproken heb je salariskosten, autokosten, telefoniekosten (enzovoort). Al deze kosten vallen weg! Er komen logischerwijs wel nieuwe kosten uit voort. Die zijn alleen aanzienlijk lager. Je kunt hierbij denken aan salariskosten voor een marketingmedewerker of budget voor Google Adwords.

omzet uit website voordelen

Waar moet ik beginnen?

Wil je graag van jouw website een verkoper maken? Ben je opzoek naar nieuwe klanten? Wil je meer mensen bereiken in korte tijd? Dan is het tijd om stappen te ondernemen. We sommen de stappen voor je op:

Website bouwen

Het is belangrijk om een goede website te laten bouwen. Nu hoor ik je bijna de vraag stellen: wat is een goede website? Een zeer terechte vraag. Een goede website is een website die technisch goed in elkaar zit. Heb je hier geen kaas van gegeten? Dan is het een idee om een onafhankelijke websiteadviseur in te schakelen.

Identiteit bedrijf bepalen

Deze stap wordt veelvoudig vergeten. Echter is het wel degelijk een belangrijke stap. Laatst sprak ik een flamboyante ondernemer met een Gronings accent. Echt een leuk persoon waar je verschrikkelijk mee kan lachen. Toen ik op zijn website keek kreeg ik de kriebels. Het kwam totaal niet overeen. Het is slim om de identiteit van jou als ondernemer en van jouw onderneming weer te laten komen op de website. Vaak lijkt het bepalen van een identiteit heel gemakkelijk maar in de praktijk valt dit vaak tegen.

Bezoekers genereren

De website is klaar en je identiteit is bepaald. Ben je dan klaar? Het antwoord is nee. Sterker nog: dan begint het pas. Nu is het zaak om bezoekers te genereren. Daar zijn meerdere manieren voor. Je kunt kiezen voor SEA maar je kunt ook kiezen voor SEO. Het is belangrijk om je hier goed over te laten inlichten. Wederom zou ik dit laten doen door een onafhankelijk adviseur. Het is namelijk geen kunstje die uitgevoerd moet worden. De kanalen die je inschakelt moeten passen bij je product, bedrijf en dienstverlening.

Continue proces

Ik noemde het net al even. Omzet verwerven uit je website is een continu proces. Het stopt nooit! Het is dus belangrijk om de juiste keuzes te maken. Ben je erover uit? Wil je graag deze richting op? Laat je dan goed adviseren!

Misschien vind je deze artikelen ook leuk?

Eens praten?

Benieuwd hoe dit werkt? Neem eens contact op. Ik vind het leuk om te helpen of om te inspireren. Dus laten we gewoon eens zonder verplichtingen een kop koffiedrinken.