arrow_drop_up arrow_drop_down
Website marketing
in Omzet

Website marketing

GerichtR ondersteunt ZZP’ers en MKB’ers met het behalen van omzet via hun website. Bij veel bedrijven zie je dat de online-activiteiten die ze uitvoeren niets of nauwelijks iets oplevert. Iets wat me niet wenselijk lijkt aangezien er genoeg kansen liggen!

Doelstellingen voor de website

Belangrijk bij aanschaf van een website is de vraag: wat is je doel? Wil je resultaat halen? Wat wil je nou bereiken met je site? Als je een doel hebt geformuleerd, hoe realiseer je deze vervolgens? Wil je orders uit je website scoren of is het krijgen van bezoekers voldoende? Door er een doelstelling aan te hangen kun je sturen op resultaat.

Het aantal bezoekers verhogen op uw website

Wil je het aantal bezoekers op uw website verhogen? Waar moet je website dan aan voldoen. Op die vraag gaan we inhoudelijk in.

doelstelling aan website

Voorwaarde

Eén van de belangrijkste voorwaarden voor een betere vindbare websites is dat je gaat schrijven voor jouw relaties, prospects of klanten. Ofwel je schrijft geen teksten voor Google. Het belangrijkste is achterhalen wat er speelt en leeft bij jouw potentiële klant. Dus, waar loopt een klant tegen aan? Elke vraag die een klant aan jou stelt, kunnen ze ook intikken op Google. Belangrijk is om online die vraag te kunnen beantwoorden.

De praktijk

Ik kan aantonen dat het loont om meer bezoekers op je website te krijgen. Alleen hangt dit wel af van een paar belangrijke factoren:

  • Ben je bereid om als ondernemer zelf tijd in de website te stoppen?
  • Zijn de door jou geschreven teksten Google-proof?
  • Is er sprake van een juiste pagina-opbouw toegepast bij uw website?
  • Is er sprake van een goede benaming en opbouw van de url?
  • Wat doen je concurrenten met hun website?
  • Zit je website technisch gezien goed in elkaar?
  • Ben je op de hoogte van hoe je bezoekers zoeken? En wat ze zoeken?

In de praktijk zie ik dat sommige sites van 145 bezoekers per maand naar zo’n 5000 bezoekers per maand gaan. De vraag is, hoe kan dat?

Technische criteria van de site

Teksten zijn van cruciaal belang voor een website. Maar dat is niet het enige, ook de technische kant van de website is belangrijk. Sterker: ontzettend belangrijk. Laatst sprak ik een ondernemer die veel geld in zijn website had gestoken maar toen de site werd getest, bleken er meer dan 150 technische fouten te zijn. Daarnaast bleek de website ook verschrikkelijk traag te zijn. Deze twee zaken hebben negatieve invloed op jouw bezoekersaantallen.

techniek website

Biedt waarde. Zorg dat bezoekers op je website blijven

Een laag bouncepercentage betekent dat bezoekers vaker terugkomen en langer op de website blijven hangen. Daarom is het goed het bouncepercentage zo laag mogelijk te houden.

Kijkers zijn nog geen kopers

Als je graag van een bezoeker een boeker wilt maken, moet je eerst zorgen dat je bezoekers hebt. Maar: kijkers zijn nog geen kopers. Want u wilt natuurlijk dat mensen informatie aanvragen en uiteindelijk dat je omzet en orders scoort met de website. Dit hangt niet alleen af van de bezoekers een aanvragen via de website. De vervolgstappen, de follow-up en een goede prijs blijft van belang.

Google analytics: Bounce percentage verlagen

Bezoekers langer vasthouden op de website? Het bouncepercentage verlagen? Het draagt bij aan de optimalisatie van je website. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen langer op je website zitten?

Bounce-percentage: wat is dat?

Google laat middels het bouncepercentage zien hoeveel bezoekers slecht één pagina van je website bekijken voordat ze deze weer verlaten. Hoe lager het bouncepercentage is hoe meer bezoekers langer op de website rondkijken en meer pagina’s bezoekers. Op het moment dat 10 bezoekers op de site zitten en het bouncepercentage is 70% dan betekent dit dat 3 bezoekers meer dan één pagina hebben bekeken.

Hoe komt het dat ik een hoog bounce-percentage heb?

Er zijn verschillende oorzaken die voor een te hoog bounce percentage kunnen zorgen, denk aan:

  • De site zit technisch niet goed in elkaar
  • Je hebt geen of weinig pagina’s met inhoud
  • Inhoud en zoekwoorden komen niet overeen
  • De geschreven teksten zijn niet goed geschreven
  • Er mist samenhang in de tekst
  • De bezoeker zoekt iets heel anders dan wat jij aanbiedt

Hoe verlaag ik mijn bounce percentage?

Het allerbelangrijkste is om eerst te weten hoe het komt dat je bounce percentage slecht scoort. Eerst analyseren: wat is de oorzaak? Daarna stap voor stap aan ’t werk om het boucepercentage te verlagen.

Snel de winkel in en uit

Ook al scoort je site goed qua bezoekers en ook al heb je een manier gevonden om de bezoekersaantallen te verhogen: als het bouncepercentage te hoog is, scoort jouw site in feite nog onvoldoende.

Conversie uit de website genereren

Er wordt tegenwoordig veel gesproken over conversie. Hoeveel conversie haal je uit de website? Maar wat is conversie en hoe zorg je voor concersie?

Wat is conversie?

Onder conversie wordt verstaan:

  • Inschrijving voor een nieuwsbrief
  • Ingevuld contactformulier
  • Offerteaanvraag via de website
  • Geplaatste bestelling
  • Order via de site
  • Boeking of inschrijving voor seminar, beurs of workshop

Orders en omzet genereren via de website

Persoonlijk zie ik conversie nooit los van omzet. Als je website goed converteert dan interpreteer ik dat als een website die (veel) omzet oplevert. Wil je graag dat je website (nog meer) omzet oplevert? En ga je hierop inzetten? Dan is het goed om de volgende vragen eens na te gaan.

  • Hoeveel orders worden er via de website gegenereerd (aantallen)
  • Hoeveel aanvragen (informatieaanvragen of offertes) krijg je via de website?
  • Wat voor omzet (in €) geneert je via de website?

Interessant is ook om te bekijken hoeveel van de informatieaanvragen/ offertes er daadwerkelijk order worden.

conversie website

Hoe kun je de conversie verhogen?

De vraag hoe kun je de conversie verhogen, is voor mij dus: hoe kun je de omzet en de orders verhogen via de eigen website. Is er wat aan te doen? En wat kan ik eraan doen?

Waarom komt een bezoeker op uw website? (voorwaarde 1)

Het allerbelangrijkste is om je te verdiepen in je klant of bezoeker. Je hoeft in dit geval niet de achtergrond van een (potentiele) klant te weten. Maar je moet wel zien te achterhalen hoe je klant denkt. Bezoekers op je website komen nooit op je website omdat hij er gelikt uitziet. Er is er geen één die op een maandagochtend denkt, laat ik die leuke website nog eens bezoeken. Ze komen bij je op de website omdat ze een vraag hebben, of omdat ze iets zoeken. Het gaat dus om:

  • Wat zoeken zij op je website?
  • Wat voor vraag hebben ze?
  • Heb jij een oplossing die aansluit?

Kortom: bij de vulling van inhoudelijke content is het van belang om precies de vragen vanje klant te verwoorden en een dienst of product aan te bieden dat een oplossing biedt.

Verhoog het aantal bezoekers (voorwaarde 2)

Zodra je bovenstaande voorwaarde(n) voor elkaar hebt kun je de conversie verhogen door bezoekers naar je website te krijgen. Hier heb je als ondernemer daadwerkelijk invloed op.

Probeer het bouncepercentage (weigeringspercentage) te verlagen

Een hoog bouncepercentage is niet OK. Mocht je niet weten of je een hoog bounce percentage hebt. Deze kun je achterhalen in Google Analytics. Een te hoog bounce percentage heeft na alle waarschijnlijkheid een verband met voorwaarde 1: de bezoeker van je website vindt niet wat hij/zij zocht en haakt dus direct af. Een doelstelling kan dus zijn om uw bouncepercentage omlaag te brengen.

Heldere structuren en navigatie

Navigatie is op de weg voor van belang om van A naar B te komen. Datzelfde geldt op een website, zodra mensen op je website zitten moeten ze de weg kunnen vinden. Een heldere structuur en navigatie helpt daarbij!

Offerteaanvraag of informatieaanvraag

Gefeliciteerd! Het aantal bezoekers is gestegen en je krijgt een ingevuld contactformulier, telefoontje of mail. Als je daadwerkelijk wilt converteren dan is het contact na de aanvraag van essentieel belang. Is het telefoongesprek dat u voert conform het gevoel dat uw website oproept? Klopt de identiteit van uw website met de wijze waarop het telefoongesprek plaatsvindt?

Hoe verloopt de follow-up? Krijgt uw bezoeker snel reactie? Of moet hij/zij 14 dagen wachten tot u contact opneemt of de beoogde offerte aanlevert? Kortom: daadwerkelijk orders scoren uit de website hangt ook af van de wijze waarop u er opvolging aan geeft.

offerte aanvraag

Onafhankelijk advies bij de bouw van uw website

Ben je opzoek naar een website? Dan kan ik je onafhankelijk websiteadvies geven. Ziet u door de bomen het bos niet meer en wil je zeker zijn dat je de juist stappen zet? Met een onafhankelijk websiteadvies kijken wij naar:

  • Met welke websitebouwer kun je wel of niet in zee gaan
  • Voldoet je website aan de criteria om leads, klanten en omzet te verwerven?
  • Waar moet je opletten bij aanschaf van een website
  • Wat wil je bereiken met de website?
  • Welke doelen kun je aan je website verbinden?

Een website is als het goed is een onderdeel van je online-marketing. Het is belangrijk, dat wanneer je een website laat bouwen dat jij je goed laat informeren. Op dit moment zijn er ontzettend veel online-marketingbureaus. In de praktijk valt het resultaat van deze werkzaamheden vaak tegen. Het is daarom goed om kritisch te kijken naar de partners met wie je wil gaan samenwerken.

Criteria websitebouwer

Een belangrijk punt is om te achterhalen welke websitebouwer bij je vraag en behoefte past? We hebben een aantal criteria voor websitebouwers opgesteld en een kritische blik is hier noodzakelijk zeker wanneer je er zelf weinig kennis van hebt. Onjuiste keuzes bij de aanschaf van een website kosten geld. Regelmatig ontmoeten wij klanten die een website hebben aangeschaft waaraan van alles mankeert:

  • De website zit technisch niet goed in elkaar
  • De website wordt niet gevonden in Google
  • De teksten van de website kloppen niet en voldoen niet aan SEO eisen
  • Ontzettend veel tijd kwijt aan zaken die niet relevant zijn
  • Veel misgelopen opdrachten

website bouwer

Marketing: kosten en opbrengsten

Reken eens uit als ondernemer hoeveel geld je per jaar uitgeeft aan marketing en verkoopdoeleinden. Waar geven we zoal geld aan uit?

  • Drukken van huis-aan-huis folders
  • Adverteren in kranten, tijdschriften, regionale bladen
  • Pennen en potloden
  • Beurzen
  • Drukwerk: visitekaartjes, brochures, flyers
  • Acties: weggeefacties
  • Lid van commerciële clubs
  • Sponsoring: regionale verenigingen of sportclubs
  • Adviesbureaus op het terrein van communicatie en marketing
  • Internetsites
  • Google Adwords
  • Belettering auto’s, lichtreclame etc.

Waar het in dit geval niet omgaat is, of dit goed of slecht is. Alleen vaak is de tendens dat wanneer het over online-marketing gaat er geschrokken wordt van een bedrag van € 1500,-. Maar zodra de plaatselijke courant vraag om te adverteren voor € 1750,- is er geen enkel probleem.

Nog een rekensom over marketing

  • Reken eens uit wat voor percentage dit is op de omzet die je per jaar verwerft
  • Reken eens uit wat voor percentage dit is op de winst die je per jaar maakt

Heel veel marketing- en verkoopacties halen niets uit. Het is soms te vergelijken met een lot uit de Staatloterij. Je plaatst iets, of je begint ergens aan en vervolgens is het hopen dat er iets uit komt. En het fijne is, soms werkt het nog ook. Tegelijkertijd is dat eigenlijk helemaal niet fijn, want het gaat ten koste van de bewustwording.

Marketing moet geld opleveren

Het is heel simpel. Ik ben van het principe dat (online)-marketing geld moet opleveren. Elke euro die je inlegt daar moet er twee voor terugkomen. Nu kan het natuurlijk zijn dat het een keer tegenvalt, maar dan loop je een keer quitte, of is je verdienste wat minder. Maar het gaat erom dat de activiteiten die je doet op korte/midden/lange termijn geld oplevert.

winst uit website

Mooi verhaal toch?

Okay, nu hoor ik je bijna denken. Dit wil iedereen! En de vraag die ik vaak krijg is dan ook, werk je ook op basis van ‘no cure no pay?’Het antwoord daarop is nee. En de reden erachter is kraakhelder. De basis van het plan, de basis van het succes ligt bij jou als ondernemer.

Jij bent de ondernemer, jij kent de klanten, jij verstaat je vak, jij kent de klantvraagstukken. Heel platgezegd ben jij de beste marketeer voor jou bedrijf. Dat staat even los van hoe je bepaalde zaken wegzet, maar de basis begint altijd bij jou als ondernemer.

Een website kopen is een keuze en investering

  • Succes met je website betekent een voortdurende investering qua tijd en geld
  • Het begint pas wanneer je website opgeleverd wordt
  • Een website is alleen klaar wanneer je stopt met je onderneming
  • Zodra je de juiste dingen doet kost een website geen geld, maar levert het je geld op
  • Vergaap jezelf niet op goedkope website, de zolderkamer websites zijn vaak goedkoop maar zijn vaak niet de basis van je succes.
  • Denk eerst goed na. Laat je zelf niet bedotten. Er zijn er genoeg die duizenden euro’s hebben geïnvesteerd maar er nooit één terug hebben gezien.
  • Zorg voor een heldere en haalbare doelstelling

Ons advies bij de aanschaf van een nieuwe website of een nieuw CMS: let niet teveel op de kosten. Let er allereerst op of uw websitebouwer ook kan voldoen aan de technische eisen waaraan een website moet voldoen.

Misschien vind je deze artikelen ook leuk?

Eens praten?

Benieuwd hoe dit werkt? Neem eens contact op. Ik vind het leuk om te helpen of om te inspireren. Dus laten we gewoon eens zonder verplichtingen een kop koffiedrinken.