Omzet genereren: hoe krijg ik meer klanten en omzet?
Vaak zie je dat ondernemers starten omdat zij een goed idee hebben. Of omdat zij denken bepaalde zaken beter te kunnen dan andere bedrijven. Het begin is vaak veel belovend, men is erg enthousiast en gedreven om er een groot succes van te maken. Na verloop van tijd zie je dat hier vaak de klad in komt. Het enthousiasme ebt weg in dagelijkse bezigheid waardoor de omzetten en het aantal nieuwe klanten stagneert.
Verkoop aan bestaande klanten
Zodra mensen geld willen verdienen, wordt er gelijk aan een snelle uitbreiding van de klantenkring gedacht. Toch is verkoop aan bestaande klanten een stuk makkelijker. Heb jij meerdere diensten of producten, maar nemen je klanten in jouw ogen nog niet maximaal af? Dan is het slim om die bedrijven eens te benaderen. Groot voordeel hiervan is dat men al bekend is met hetgeen wat jij aanbiedt.
Verder zou je klanten kunnen benaderen waarbij het contact tussen jullie verwaterd is. Stel de vraag waarom dit zo is. En wie weet bouw je een nieuwe en succesvolle samenwerking op. Het aanboren van je netwerk is altijd een goed idee, zodra je netwerk weet waar jij druk mee bent, kan er ook over gepraat worden.
Gratis e-book:
zo vind je echt goede zoekwoorden
De juiste zoekwoorden zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? In dit e-book verklappen we het geheim van een goede zoekwoordenanalyse.
- Ontdek waarom de goede zoekwoorden van groot belang zijn voor de vindbaarheid van je site.
- Ontdek de strategie die 9 van de 10 ondernemers vergeten (en die jij nu wel toe kunt passen)
- Voorkom dat je kansen laat liggen met de tips uit de gratis e-book (gebaseerd op praktijkervaring)
Zorg dat bestaande klanten niet weglopen
In mijn ogen is dit één van de allerbelangrijkste punten: zorg ervoor dat je klanten niet weglopen. Vaak zie je dat bedrijven druk bezig zijn met het werven van nieuwe klanten. Een goede ontwikkeling, zeker als dat lukt. Maar het is zonde als er tegelijkertijd één wegloopt. Het investeren in bestaande klanten kost veel minder tijd en is dus 10x zo effectief. Uiteraard zijn nieuwe aanwinsten belangrijk, maar vergeet je huidige klanten niet te belonen.
Terugkerende inkomsten
Veel succesvolle ondernemingen zorgen voor herhalingsverkopen. Als we vroeger een leuke film wilden kijken, kozen we voor de videotheek. De videotheek verdiende aan zijn klanten, zodra het de klanten uitkwam. Netflix is in principe een online videotheek. Echter, verdienen zij elke maand aan hun klanten. Zij stellen al hun series, films en documentaires ten alle tijde beschikbaar aan leden.
Is jouw onderneming klaar voor herhalingsaankopen? Herhalingsaankopen zijn simpel gezegd aankopen die periodiek herhaald worden. Het levert je als ondernemer minder stress op aangezien er op regelmatige basis geld op je rekening binnenstroomt.
Out of the box denken
Bedrijfsblindheid komt na verloop van tijd overal voor. Neem als ondernemer eens de tijd om uit je organisatie te stappen. Aanschouw (evt. met mensen uit je netwerk) je bedrijf van bovenaf en schrijf alle kansen op die je voor je ziet. Kies een paar kansen waar je het meest enthousiast van wordt. Verval niet in ja-maar, of dit past niet in deze branche – maar maak een gericht stappenplan.
Je netwerk vergroten
Ieder mens heeft een netwerk. Sterker: ieder mens heeft een groot netwerk. Neem contact op met mensen binnen jouw netwerk. Er hoeft niet eens wat concreets uit voort te komen. Belangrijk is dat mensen weten wat jij zoekt, of wat je doet. Zodra mensen dit niet weten, kan er ook niet over gepraat worden. Durf ook gerust de vraag te stellen: ‘Heb jij nog mensen in je netwerk die ik eens zou mogen benaderen?’ Vaak is het antwoord hier ja op: het voordeel is dat je als lauw contact binnenkomt (in plaats van koud)
Liever goed gejat, dan slecht bedacht
Wauw. Een cliché van de bovenste plank. Een oneliner die veelvoudig genoemd wordt. Dat is niet voor niks, waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Maak gebruik van je omgeving. Pas dit dusdanig aan zodat het bij jou past, en voilà.
Samenwerken?
Wil je jouw marketingstrategie een boost geven en voorkomen dat je kostbare tijd en geld verspilt aan de verkeerde dingen? Ik ben Gert Jan Stevens en kan je helpen!
Ik ben niet de verkoper die je probeert vast te pinnen op een SEO-abonnement of je een social media-pakket willen aansmeren. Nee, ik ben hier om je echt te helpen. Ik wil met je meekijken, adviseren en samen met jou de beste aanpak bepalen.
“Van verwarring naar controle. Krijg grip op jouw online-activiteiten”
Geen gedoe, geen onnodige investeringen. Ik zorg ervoor dat jij grip krijgt op je marketing. Samen halen we de bezem door je huidige kanalen en vinden we de perfecte match voor jouw bedrijf. Ik ben hier om je te begeleiden, zodat je met vertrouwen jouw marketingstrategie kunt vormgeven.
Met mijn praktische aanpak voorkom je een hoop ellende en frustratie. Je bespaart tijd, krijgt een duidelijk beeld van jouw strategie en voelt de waarde van elke investering die je doet.
Ben je klaar om jouw marketing naar nieuwe hoogten te brengen? Aarzel niet langer en neem vandaag nog contact met me op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw marketingissues als sneeuw voor de zon verdwijnen en je vol vertrouwen kunt bouwen aan jouw succes!