Geld verdienen: door website of webshop

Ben jij ondernemer en verdien jij op dit moment nog geen geld aan je website of webshop? Er zijn heel weinig ondernemers die omzet uit hun online activiteiten halen. Best frappant aangezien er dagelijks miljarden mensen online zijn. Vaak hoor je ondernemers excuses verzinnen als:

  • Ik heb er geen tijd voor
  • Dat past niet in mijn branche
  • Ik heb liever klantcontact
  • Dat type klant zoekt alleen op prijs
  • Ik weet niet hoe dat werkt
  • Dat kost me klauwen vol geld

Geld verdienen makkelijk?

Omzet uit je website of webshop halen is niet zo makkelijk als het lijkt. Er wordt wel eens gedaan alsof je met een vingerknip je bankrekening vult. Niets is minder waar: als dit zo makkelijk was geweest, dan waren er veel meer mensen op ingesprongen. Anderzijds is geld verdienen via onlinekanalen ook niet moeilijk.

Wat maakt het dan dat veel ondernemers het niet voor elkaar krijgen? Veel ondernemers schieten met hagel. De waan van de dag regeert. Deze losse flodders halen niet het gewenste resultaat waardoor er vaak vroegtijdig voor een andere koers wordt gekozen. Zonde, aangezien je met gerichte keuzes en de juiste focus op korte termijn succes kunt boeken.

“Alles wat je aandacht geeft, dat groeit”

online geld verdien

Stappenplan: wat moet ik doen?

Ben jij als ondernemer zover dat je de keus hebt gemaakt om de kansen van online marketing te benutten? Met deze 3 stappen hopen wij je handvatten te bieden.

Stap 1: Online marketingplan maken

Ontwikkel een online-marketingplan. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar dat is het niet. Een online-marketingplan kan op één A4 worden uitgewerkt. Wij doen dat aan de hand van acht gerichte vragen.

Belangrijk is dat je deze zo specifiek mogelijk probeert in te vullen. Neem er de tijd voor en neem je onderneming kritisch onder de loep.

Stap 2: Welke kanalen ga je gebruiken?

Het is belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Zoeken zij veel op Google en zijn ze actief op Facebook en Instagram? Dan is het aan te raden om een gedegen website te hebben in combinatie met een Facebookpagina en een Instagram account.

Ik noemde zonet al even dat er veel ondernemingen met hagel schieten. Dit is een goed voorbeeld. Veel ondernemingen zie je allerlei social media accounts uit de grond stampen, maar zijn niet doelgericht bezig met het bereiken van hun doelgroep.

Stap 3: Begrijp het onderscheid

Er zit veel verschil in de manier waarop jij als ondernemer de aandacht krijgt. Zodra jouw potentiële klant in Google een shorttail of een longtail zoekwoord intikt, kiest het bewust voor het inwinnen van informatie.

Bij een Facebookgebruiker ligt dat heel anders. Facebook wordt vaak geopend op momenten dat er tijd gedood moet worden. Denk maar eens aan toiletmomenten, het wachten op de trein of tijdens het bankhangen.

Facebook gebruikers kunnen honderden berichten voorbij scrollen zonder iets op te slaan.

Bij het plaatsen van content is het is belangrijk om het verschil van media-kanaal in je achterhoofd te houden. Bij Facebook zijn mensen je zo voorbij gescrold, dus hou het kort, bondig en opvallend. Bij content op je website ligt dit weer heel anders.

Wil je graag online marketing integreren in je bedrijf? Wij kunnen je daar bij helpen. Misschien heb je er iets aan!

Gratis e-book:
zo vind je echt goede zoekwoorden

De juiste zoekwoorden zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? In dit e-book verklappen we het geheim van een goede zoekwoordenanalyse.

  • Ontdek waarom de goede zoekwoorden van groot belang zijn voor de vindbaarheid van je site.
  • Ontdek de strategie die 9 van de 10 ondernemers vergeten (en die jij nu wel toe kunt passen)
  • Voorkom dat je kansen laat liggen met de tips uit de gratis e-book (gebaseerd op praktijkervaring)

Vertaalslag naar website of webshop

Als het goed is ligt er nu een online-marketingplan klaar. Daarbij weet je dat het klakkeloos accounts aanmaken en berichten posten niet bijdraagt aan een gerichte strategie.

Zodra je geld wil verdienen aan je website of webshop zijn er een aantal zaken belangrijk:

De basis: een goede site

Veel ondernemers zijn op gebied van websites en webshops visueel ingericht. Niet erg, alleen hoe belangrijk is dat? Vaak gaat het gesprek tussen professionele bouwers en de ondernemers alleen over opmaak. Zonde, aangezien functionaliteit een stuk belangrijker en waardevoller is.

Opzoek naar een website systeem met uitgebreide functionaliteiten? Dan raad ik het systeem van Phoenix erg aan!

Bezoekers krijgen

Een website zonder bezoekers is te vergelijken met een gesloten winkel in de PC Hooftstraat.

Via Google zijn er twee manieren om bezoekers op je website te krijgen. De eerste is zoekmachine optimalisatie, heel platgezegd, schrijf je dan teksten voor Google bezoekers die iets willen weten. Zij zoeken informatie waarna jouw geschreven SEO-tekst komt bovendrijven.

Een tweede optie is investeren in Google advertenties, in vakjargon noemen ze dit SEA. Je investeert geld in Google. Per klik (per bezoeker) betaal je een x-bedrag aan Google, net zolang tot je vooraf ingestelde budget erdoor is.


Benieuwd naar ons?

Verbeter jouw online aanwezigheid op een praktische en nuchtere manier! Ons marketingbureau is gespecialiseerd in SEO en biedt tevens advies, lezingen en meer. Ontdek hoe je jouw website hoger kunt laten ranken, trek meer bezoekers aan en vergroot je merkbekendheid. Neem vandaag nog contact met ons op en zet de eerste stap naar online succes!

Vergelijkbare berichten